Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Betrouwbare afdichtingen met oliekeerringen maken? Lees deze tips!

Afdichtingen, 11 November 2019

Het spreekt vanzelf dat een betrouwbare werking van een oliekeerring mede afhangt van de juiste manier van monteren. Toch gaat het hier in de praktijk regelmatig verkeerd. Wist je dat ongeveer 1/3 van het aantal probleemgevallen met oliekeerringen te wijten is aan een verkeerde manier van monteren?

Met deze tips zorg jij ervoor dat jij een betrouwbare afdichting maakt.


> Lees meer

5 oorzaken waarom pompen uitvallen

Onderhoudsproducten, 30 September 2019


en hoe je dit met LOCTITE producten voorkomt

 

Veel industriële centrifugaalpompen hebben een aanzienlijke kapitaalwaarde. Daarom is het belangrijk om de levensduur te verlengen en ervoor te zorgen dat ze efficiënt en betrouwbaar blijven werken. Proactief onderhoud kan het risico op storingen verminderen en de betrouwbaarheid en levensduur van de pomp verhogen.

Veel pompdefecten zijn het resultaat van eenvoudige en onnodige storingen. Dit zijn vaak storingen die je door het nemen van enkele proactieve stappen eenvoudig kunt voorkomen. De 5 meest voorkomende defecten behandelen we in dit blog. 


> Lees meer

Tandriemprofielen en de bestelcoderingen

Omspannen aandrijvingen, 20 September 2019

Tandriemen die in de industrie worden gebruikt zijn verkrijgbaar in verschillende profielen:

  • metrische tandriemen
  • conventionele tandriemen
  • hoogvermogen tandriemen

In dit blog lees je meer over deze verschillende profielsoorten en leggen wij uit hoe de bestelcodering van de tandriemen is opgebouwd.

Verder vind je ook nog een handige poster met de afmetingen van de gangbare tandriem- en V-riemprofielen.

 


> Lees meer

Wat is het verschil tussen tappen met rechte- en spiraalgroeven?

Tooling en verspaning, 16 September 2019

Tappen met rechte groeven (afb. 1) gebruik je voor het snijden van doorlopende tapgaten. Vaak zijn deze tappen voorzien van een schilaansnijding die de spanen voorwaarts het gat uit duwen.

 

tappen met rechte groef
(afb. 1)

 

Tappen met spiraalgroeven (afb. 2) gebruik je voor het snijden van blinde tapgaten. De spiraalgroeven voeren de spanen naar boven af uit het tapgat. Dit voorkomt ophoping van de spanen in het tapgat en daarmee tapbreuk of beschadiging van de schroefdraad.

 

tappen met spiraalgroef
(afb. 2)

 

afbeeldingen: Dormer Pramet


> Lees meer

Altijd de juiste sleutelmaat bij de hand

Bevestigingstechniek, 1 August 2019

Zoek jij ook vaak naar de juiste sleutelmaat om die bout of schroef aan te draaien?
Dan hoef je niet verder te kijken, wij hebben namelijk een handige poster gemaakt met daarin de sleutelwijdtes voor bouten en schroeven. Niet alleen met zowel uitwendig als inwendig zeskant maar ook met inwendig torx. Uiteraard voor alle gangbare metrische maten maar ook voor bevestigingsmaterialen met UNC, UNF en BSW schroefdraden.


> Lees meer

Hoe werkt een luchtgestuurde terugslagklep?

Pneumatiek, 18 July 2019

Waarschijnlijk ben je wel bekend met een ‘normale’ terugslagklep. In de pneumatiek zorgt deze ervoor dat de lucht ongehinderd van poort 1 naar poort 2 kan stromen. De andere kant op wordt de luchtstroom geblokkeerd. Het pneumatisch symbool van deze terugslagklep ziet er zo uit:

pneumatisch symbool terugslagklep 

 


> Lees meer

De lengte-aanduiding bij V-riemen

Omspannen aandrijvingen, 4 July 2019

V-riemen zijn gestandaardiseerd zodat ze van verschillende fabrikanten onderling uitwisselbaar zijn. Uitleg over de verschillende profielen lees je in ons blog: wat zijn de gangbare V-riemprofielen?.

In dit artikel leggen wij het verschil in lengte-aanduidingen uit. Ook vind je een handige calculator waarmee je de riemlengte bepaalt.


> Lees meer

Wat zit er in smeervet voor lagers?

Lagertechniek, 12 June 2019

Zoals in dit blog al verteld is, is vet het meest toegepaste smeermiddel voor wentellagers. Het biedt vele voordelen t.o.v. olie en het kost in het algemeen ook minder.
In sommige toepassingen met extreme temperaturen kunnen normale smeermiddelen smelten of verdampen. Voor deze omgevingen zijn droog smeermiddelen ontwikkeld.
In dit blog richten wij ons op de smeervetten voor wentellagers.

 


> Lees meer

Hoe meet je de voorspanning van een aandrijfriem met de Conti VSM mini?

Omspannen aandrijvingen, 11 June 2019

Riemaandrijvingen zoals V-riem- of tandriemaandrijvingen moeten met een bepaalde voorspanning gemonteerd worden. Montage met de juiste voorspanning - én een juiste uitlijning - draagt bij aan een optimale levensduur van de aandrijving.

De voorspanning kun je mechanisch of elektronisch meten. Mechanisch doe je dit met behulp van een apparaat die de voorspanning meet door het apparaat op de rug van een gemonteerde riem naar beneden te duwen. De elektronische instrumenten meten de frequentie van de trillingen.


> Lees meer

Waarom zou ik een hamer met glasvezel steel gebruiken?

Gereedschappen, 3 June 2019

 

... in plaats van een hamer met een houten steel.

 

Heb jij je ooit afgevraagd waarom je een hamer met glasvezel steel zou moeten gebruiken? Ja? Lees dan verder!

Een glasvezel hamersteel bestaat uit een drietal materialen. Elk materiaal heeft zijn eigen functie.


> Lees meer

Wat zijn de gangbare V-riemprofielen?

Omspannen aandrijvingen, 27 May 2019

Een V-riem (ook wel bekend als V-snaar) is een aandrijfriem die over minimaal 2 poelies met dezelfde V-vorm loopt. De werking is gebaseerd op wrijving. De wrijving tussen de flanken van de V-riem en de poelie zorgt ervoor dat het vermogen van de aandrijfpoelie wordt doorgegeven aan de andere poelie.

Vanwege de relatief lage kosten, het installatiegemak en de beschikbaarheid van vele soorten en maten kom je ze tegen in de meest uiteenlopende toepassingen in bijvoorbeeld de industrie, landbouw en automobielindustrie.


> Lees meer

Hoe lang kan ik mijn slijpschijven bewaren?

Gereedschappen, 23 May 2019

Doorslijp- en afbraamschijven hebben een maximale houdbaarheidsdatum. Na deze datum mag je de schijf niet meer gebruiken. Dit heeft te maken de binding van de slijpschijf. Het slijpmateriaal wordt namelijk door een bindmiddel bij elkaar gehouden. In de loop van de tijd veroudert het bindmiddel en dit zorgt ervoor dat de slijpschijf zachter wordt. Na de houdbaarheidsdatum is het risico op uiteenspatten of afbrokkelen groter. Houd deze datum dus goed in de gaten! Zorg ervoor dat je de oudste schijven - mits ze dus nog niet over de houdbaarheidsdatum zijn - als eerste gebruikt.


> Lees meer

Hoe werkt de instelbare einddemping bij pneumatische cilinders?

Pneumatiek, 24 April 2019

De zuiger van een pneumatische cilinder moet aan het einde van de slag opgevangen en afgeremd worden. De meest eenvoudige manier van afremmen is d.m.v. een elastische bufferring (afb. 1). Dit wordt ook wel vaak een vaste einddemping genoemd. Aan het einde van de cilinderslag 'botst' de zuiger tegen de bufferrring en remt daardoor af. Dit type bufferring wordt vaak gebruikt bij kleine cilinderdiameters waarbij het te verplaatsen massa niet zo hoog is. Een nadeel van deze manier is dat je geen controle hebt over de snelheid en impact van de demping. De grotere cilinders zijn vaak voor zien een een pneumatisch regelbare einddemping (afb. 2). Hiermee heb je wel controle over  de snelheid en impact van de demping.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen 1-, 2- en 3-delige kogelkranen?

Appendages en slangen, 6 March 2019

Het huis van een kogelkraan kan op verschillende manieren zijn opgebouwd. Veel voorkomende varianten de zijn ééndelige, tweedelige en driedelige huizen. De werking van de kogelkraan is in elke uitvoering gelijk, de verschillen zitten in de mogelijkheden tot onderhoud of reparatie.


> Lees meer

Hoe monteer ik SKF Y-lagerblokken?

Lagertechniek, 11 February 2019

Y-lagerblokken zijn erg veelzijdig in gebruik en zijn ook wat betreft prijs interessant. Je komt ze dan ook veelvuldig tegen bij landbouwmachines, transportsystemen, ventilatoren en in de voedselindustrie.

 

Y-lagerhuizen

De huizen voor Y-lagers zijn leverbaar als staande lagerblokken - ook wel kussenblokken genoemd - of flenslagerblokken. Ze zijn meestal gemaakt van gietijzer of van staalplaat.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen een klepventiel en een schuifventiel?

Pneumatiek, 8 February 2019

Pneumatische ventielen kun je wat betreft de constructie verdelen in twee groepen: schuifventielen en klepventielen. In dit blog leggen wij de verschillen voor je uit.

 

Het klepventiel

Bij de klepventielen wordt de luchtdoorgang tussen de ventielpoorten afgesloten door een klep of schotel die voorzien is van pakkingen. Deze ventielen zijn robuust en minder gevoelig voor vuil dan schuifventielen. Smering van de perslucht is in principe niet nodig. Doordat de doorlaat van de klep door de voedingsdruk wordt afgesloten is een goede afdichting min of meer gegarandeerd. Dit maakt de ventielen geschikt voor toepassingen in lastige omstandigheden. De ventielen slijten nauwelijks waardoor ze een lange levensduur hebben.


> Lees meer

Welke pneumatische cilinder kies ik voor een klem-, stop- of liftfunctie?

Pneumatiek, 30 January 2019

Pneumatische cilinders met geleiding staan bekend als de werkpaarden binnen de industriële automatisering. Bovendien zijn ze natuurlijk  een bewezen concept. Ze worden vaak ingezet voor klem-, stop- of liftfuncties. Ten opzichte van standaard cilinders zonder geleiding zijn ze geschikt voor het opvangen van zijwaartse krachten. Ze bieden stabiliteit, precisie en een langere levensduur. Ook hebben ze vaak vele montagemogelijkheden en heb je keuze uit meerdere einddempingsvarianten.


> Lees meer

Wat betekent de inschakelduur bij lassen?

Lastechniek, 20 November 2018

De inschakelduur van een lasapparaat is een aanduiding in procenten die de tijd aangeeft - binnen een periode van 10 minuten - waarmee een lasser met het lasapparaat bij een ingestelde stroomsterkte continue kan lassen. Dit geldt bij een omgevingstemperatuur van 40ºC.


> Lees meer

Van welke materialen worden O-ringen gemaakt?

Afdichtingen, 19 November 2018

De O-ring is de meest gebruikte afdichting en is verkrijgbaar in verschillende materiaalsoorten. Meestal zijn ze gemaakt van elastomeren (dit zijn rubberachtige en elastische kunststoffen). Het meest toegepaste materiaal voor O-ringen is NBR, ook wel nitrilrubber genoemd. Andere gangbare materialen zijn: FKM (Viton®), EPDM, silicone en PTFE (Teflon).

O-ringen zijn daarnaast vaak in in verschillende hardheden leverbaar. Deze hardheid wordt aangegeven in º Shore A. Een standaard NBR O-ring heeft een hardheid van 70º Shore A. De aanduiding is dan NBR 70. Een andere hardheid bij NBR O-ringen 90º Shore A. Hoe hoger de waarde, hoe harder het rubber.


> Lees meer

Hoe geef ik de juiste lengte van een bout of schroef aan?

Bevestigingstechniek, 4 September 2018

Het komt bij ons nog wel eens voor dat klanten bouten of schroeven bestellen en vervolgens blijkt na levering de maat toch niet helemaal te kloppen.
De diameter van de schroefdaad is dan niet het probleem, maar waar het dan meestal fout gaat is bij de lengte van de bout of schroef. Deze blijkt dan af te wijken van de opgegeven lengte.
Bij een zeskantbout of inbusbout met cilindrische kop meet je de lengte vanaf het begin van de schroefdraad tot onder de kop van de bout. Heb je echter te maken met een bout waarvan de kop is verzonken (ook wel platverzonken genoemd), dan meet je echter de totale lengte van de bout, dus inclusief de kop.


> Lees meer

Hoe herken ik het type rollenketting?

Omspannen aandrijvingen, 16 August 2018

Moet je bepalen met welke rollenketting je te maken hebt? En staat er geen aanduiding meer op de buitenplaat van de ketting? Om dan het juiste type ketting te bepalen zijn 3 maten belangrijk:

  • roldiameter (d1)
  • inwendige breedte (b1)
  • steek (p)
 

de 3 belangrijkste maten om een rollenketting te identificeren


> Lees meer

Wat kan ik met een speedi-sleeve?

Lagertechniek, 6 August 2018

Vervuiling tussen de afdichtingslip van een asafdichting en de as leidt op den duur tot slijtage van de as en de afdichting. Met als gevolg dat het smeermiddel naar buiten kan en de verontreinigingen naar binnen. Het vervangen van alleen de afdichting is dan vaak niet voldoende. De as moet je dan ook repareren. Dit laatste is vaak geen eenvoudige klus. Als je pech hebt moet je een groot deel van de machine demonteren om de as te kunnen vervangen of repareren. Dat is tijdrovend en kostbaar.


> Lees meer

Zo voorkom je meetfouten met een schuifmaat

Gereedschappen, 9 July 2018

Meten met een schuifmaat lijkt simpel, maar ongemerkt kun je toch enkele foutjes maken. Met een verkeerd meetresultaat als gevolg. Wij geven je - met dank aan Mitutoyo - enkele tips die je helpen om deze fouten te voorkomen zodat je de juiste meetwaarde afleest.


> Lees meer

Welke LOCTITE producten zijn onmisbaar in je toolbox?

Onderhoudsproducten, 25 June 2018

Producten van LOCTITE helpen je bij het uitvoeren van reparaties of onderhoud. Uiteraard heeft LOCTITE een enorm assortiment aan onderhoudsmiddelen, maar met deze 7 LOCTITE producten in je toolbox voer je direct de meest voorkomende reparatie- en onderhoudsklussen uit. Handige producten om altijd in de buurt te hebben.


> Lees meer

Wat is het aandraaimoment van een bout?

Bevestigingstechniek, 25 May 2018

Het aandraaimoment - of aanhaalmoment - is het moment (kracht x arm) waarmee je de bout mag aandraaien.

Door het aandraaien van een bout ontstaan spanningen in het materiaal van de bout en van de constructiedelen. Om te voorkomen dat deze spanningen leiden tot schade aan de schroefdraad en de te klemmen constructiedelen -of zelfs tot het breken van de bout- worden bouten met een vooraf bepaald aandraaimoment vastgedraaid.


> Lees meer