Wat is de inschakelduur van een elektromotor?

Wat is de inschakelduur van een elektromotor?

 

 

De inschakelduur van een elektromotor (ook vaak ‘duty cycle’ genoemd) is de maximale de tijd waarin een elektromotor onder belasting kan draaien zonder oververhit te raken en weer moet afkoelen tot omgevingstemperatuur. 

De Internationale Elektrotechnische Commissie (IEC) definieert verschillende classificaties voor de inschakelduur van een elektromotor, namelijk: continu- , korte termijn - , en periodieke inschakelduur. Deze lopen van S1 t/m S10, waarbij de klassen S1, S2, S3 en S6 in de praktijk het vaakst voorkomen.

Inschakelduur omvat de belasting en het gedrag in de tijd, met o.a. de start, looptijd, volle belasting, remtijd en de ruststand. Al deze parameters hebben effect op de temperatuur van de elektromotor. Het geeft informatie of de elektromotor juist is geselecteerd, extra koeling nodig heeft of vervangen moet worden. 

De inschakelduur en de classificatie van een elektromotor vind je terug op het typeplaatje van de motor.


S1: continu bedrijf 

Bij bedrijfscyclus S1 werkt de motor constant bij een vaste belasting, lang genoeg om thermisch evenwicht te bereiken. Dit betekent dat de motor op een bepaald vermogen onbeperkt kan draaien zonder oververhitting.
De aanduiding voor deze bedrijfscyclus is S1.

 

grafiek inschakelduur S1

 


S2: kortstondig bedrijf 

De bedrijfscyclus S2 betekent dat de motor voor een beperkte tijd op constante belasting draait, korter dan nodig is om thermisch evenwicht te bereiken, gevolgd door een rustperiode waarin de motor afkoelt tot omgevingstemperatuur. De motor wordt gespecificeerd voor een bepaalde tijdsduur bij een bepaalde belasting.
Deze cyclus wordt aangeduid met de afkorting S2, gevolgd door de tijdsduur, bijvoorbeeld: S2 30 minuten.

grafiek inschakelduur S2

 


S3: Periodiek intermitterend bedrijf 

Bij bedrijfscyclus S3 werkt de motor in herhaalde cycli met een vaste belasting en rustperioden zonder spanning. Het opstarten van de motor heeft geen invloed op de temperatuurstijging.
De aanduiding bestaat uit de afkorting van de bedrijfscyclus en de cyclische duurfactor, bijvoorbeeld: S3 30%.

grafiek inschakelduur S3

 


S4: Periodiek intermitterend bedrijf met starten 

Bij S4 werkt de motor in identieke cycli met een startfase, een bedrijfstijd bij constante belasting, en een rustperiode.
De aanduiding bevat de cyclische duurfactor en de traagheidsmomenten van de motor (JM) en de belasting (JL).

grafiek inschakelduur S4

 


S5: Periodiek intermitterend bedrijf met elektrisch remmen 

Bij de bedrijfscyclus S5 werkt de motor in herhaalde cycli, elk met een startfase, een bedrijfstijd bij constante belasting, een periode van elektrisch remmen en een rustperiode zonder spanning.
De volledige aanduiding bevat dezelfde soort informatie als bij S4.

grafiek inschakelduur S5

 


S6: Continu bedrijf met intermitterende belasting 

De bedrijfscyclus S6 bestaat uit herhaalde identieke cycli waarbij de motor een tijd werkt bij constante belasting en een tijd zonder belasting. Er zijn geen rustperiodes zonder spanning.
De aanduiding van deze cyclus bevat de afkorting van de bedrijfscyclus en de cyclische duurfactor, bijvoorbeeld: S6 30%

grafiek inschakelduur S6

 


S7: Continu bedrijf met elektrische remmen 

Het type belasting S7 bestaat uit herhaalde werkcycli. Elke cyclus heeft een starttijd, werktijd met constante belasting, en een remtijd. De motor staat nooit uit of stil.
Een volledige aanduiding geeft de afkorting S7, gevolgd door het traagheidsmoment van de motor (JM) en van de belasting (JL).

grafiek inschakelduur S7

 


S8: Continu bedrijf met periodieke veranderingen in belasting en toerental 

Het type belasting S8 bestaat uit herhaalde werkcycli. Elke cyclus begint met een werktijd bij een constante belasting en een bepaalde snelheid, gevolgd door een of meer werktijden bij andere constante belastingen en snelheden.
Een volledige aanduiding geeft de afkorting S8, gevolgd door het traagheidsmoment van de motor (JM) en de belasting (JL), samen met de belasting, snelheid en cyclustijd voor elke snelheidsconditie.

grafiek inschakelduur S8

 


S9: Bedrijf met niet-periodieke belasting en toerental wisselingen 

Het type belasting S9 heeft wisselende belasting en snelheid binnen het toegestane bereik, vaak met sterke overbelastingen.
Voor motoren geschikt voor S9 wordt de maximale niet-periodieke werkcapaciteit opgegeven. Dit type belasting wordt aangeduid met S9.

grafiek inschakelduur S9

 


S10: Bedrijf met verschillende constante belastingen en toerentallen 

Het type belasting S10 heeft verschillende vaste belastingwaarden, die lang genoeg worden aangehouden zodat de motor thermisch evenwicht bereikt. De minimale belasting kan nul zijn, wat overeenkomt met een rust- of geen-belasting toestand.
Een volledige aanduiding geeft de afkorting S10, gevolgd door de deelbelasting en duur (p/Δt), de thermische levensverwachting van het isolatiesysteem (TL), en de belasting tijdens rust (r).

grafiek inschakelduur S10

 


Contact 

 

 

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of wil je meer weten over dit onderwerp? Aarzel niet en neem direct contact met onze afdeling Aandrijvingen op. Ons team beantwoordt jouw vraag zo snel mogelijk.