![Wanneer kies ik voor beluchte of ontluchte smoring bij snelheidsregelventielen? Wanneer kies ik voor beluchte of ontluchte smoring bij snelheidsregelventielen?](https://duursma.nl/media/2a/9e/e1/1645083950/blog_snelheidsregelventielen.png)
Wanneer kies ik voor beluchte of ontluchte smoring bij snelheidsregelventielen?
De snelheid van een pneumatische cilinder regel je met snelheidsregelventielen. Dit ventiel heeft een aanpasbare vernauwing die de toevoer van de hoeveelheid perslucht regelt. De meeste snelheidsregelventielen hebben een terugslagklep. Dit betekent dat de lucht in één richting gesmoord wordt en in de andere richting via een ander kanaal vrij kan doorstromen. Omdat deze regelaars in één richting regelen zijn er twee versies beschikbaar. Een regelaar voor de ontluchting en een regelaar voor de beluchting. Maar wat is precies het verschil?
Smoren van de ontluchting
Voor het regelen van de snelheid van dubbelwerkende cilinders kun je het beste de ontluchting van de cilinder smoren. De beluchte kamer heeft op deze manier tegendruk van de te ontluchten kamer. Deze kamer werkt dan als een luchtkussen en dit zorgt voor een rustige en gecontroleerde slag van de cilinder.
Pneumatisch symbool afblaassmoring
Smoren van de beluchting
De regelaars voor de beluchting gebruik je bij enkelwerkende cilinders. Deze cilinders hebben een geveerde retourslag, hierdoor is de snelheid niet via de ontluchting te regelen. Een andere toepassing is bij dubbelwerkende cilinders met een korte slaglengte. De luchtkamer heeft in dit geval namelijk te weinig volume voor voldoende tegendruk.
Pneumatisch symbool toevoersmoring