Wanneer kies ik voor beluchte of ontluchte smoring bij snelheidsregelventielen?

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Wanneer kies ik voor beluchte of ontluchte smoring bij snelheidsregelventielen?

Pneumatiek, 10 February 2022

De snelheid van een pneumatische cilinder regel je met snelheidsregelventielen. Dit ventiel heeft een aanpasbare vernauwing die de toevoer van de hoeveelheid perslucht regelt. De meeste snelheidsregelventielen hebben een terugslagklep. Dit betekent dat de lucht in één richting gesmoord wordt en in de andere richting via een ander kanaal vrij kan doorstromen. Omdat deze regelaars in één richting regelen zijn er twee versies beschikbaar. Een regelaar voor de ontluchting en een regelaar voor de beluchting. Maar wat is precies het verschil?

 

Smoren van de ontluchting

Voor het regelen van de snelheid van dubbelwerkende cilinders kun je het beste de ontluchting van de cilinder smoren. De beluchte kamer heeft op deze manier tegendruk van de te ontluchten kamer. Deze kamer werkt dan als een luchtkussen en dit zorgt voor een rustige en gecontroleerde slag van de cilinder.

pneumatisch symbool

Pneumatisch symbool afblaassmoring



Smoren van de beluchting

De regelaars voor de beluchting gebruik je bij enkelwerkende cilinders. Deze cilinders hebben een geveerde retourslag, hierdoor is de snelheid niet via de ontluchting te regelen. Een andere toepassing is bij dubbelwerkende cilinders met een korte slaglengte. De luchtkamer heeft in dit geval namelijk te weinig volume voor voldoende tegendruk.

pneumatisch symbool

Pneumatisch symbool toevoersmoring

 

 

Snelheidsregelventielen bestellen?

Bestel snelheidsregelventielen via jouw Duursma vestiging of via onze webshop (webshopaccount is nodig).

 

bestelknop

Wel klant bij Duursma maar nog geen webshopaccount? Vraag je account hier aan!

 

 


 

Lees ook:

 

>> Pneumatiek: wat is de beste plek voor een snelheidsregelventiel?

 

 

Hebben wij je met dit artikel geholpen?

Ja      Nee
0 Reacties

Tags