Hoe inspecteer ik een platenrem van een elektromotor?

Hoe inspecteer ik een platenrem van een elektromotor?

 

 

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij IP Duursma 

Tijdens het gebruik van een veiligheidsrem/platenrem op een elektromotor ontstaat slijtage van de remplaat. Gebruik je de rem als actieve rem? Dan slijt de remplaat sneller dan bij een vasthoudrem. Ook de interval heeft grote invloed op het slijtageproces van de remplaat. Een juiste dimensionering en correct onderhoud is daarom erg belangrijk.

Als de remplaat slijt dan ontstaat er meer ruimte tussen de remspoel en ankerschijf. Deze ruimte wordt ook wel luchtspleet (Sln) genoemd en moet voldoen aan bepaalde waarden. De tabel hieronder geeft bijvoorbeeld de waarden aan voor een WEG W22 remmotor. Voor de meest gebruikte platenremmen op elektromotoren is de luchtspleet tussen 0,2 en 0,4mm. Nadat de remplaat is afgesleten tot een maximale luchtspleet tussen 0,5 en 1 mm moet het geheel weer worden afgesteld. De remplaat regelmatig schoonblazen is raadzaam.

 

Bouwgrootte Luchtspleet (mm)
63 0,2
71/80 0,2
90 0,2
100 0,3
112 0,3
132 0,3
160 0,4
180 0,4
200/225 0,5
250 0,5

 

 

Stappenplan

1. Meet met een voelmaat de luchtspleet.

2. Controleer de maat Sln volgens de specificaties van de motor. Zie bijvoorbeeld tabel 1.

3. Draai de inbusbouten iets los.

4. Draai met een steeksleutel de 3 afstandbusjes aan. 

5. Controleer rondom met de voelmaat op de correcte Sln maat.

6. Draai de 3 inbusbouten met een momentsleutel aan op het koppel volgens de handleiding.

Inspectie_stappenplan_platenrem_elektromotor

De rem is nu opnieuw afgesteld en geschikt voor bedrijf. De vuistregel voor inspectie van een actieve rem is ongeveer een ½ jaar en bij een vasthoudrem ongeveer 2 jaar. Indien de remplaat zover is gesleten dat de luchtspleet niet meer afgesteld kan worden dan moet er een nieuwe remplaat gemonteerd worden. Onze specialisten van IP Duursma Aandrijftechniek kunnen de elektromotor voorzien van een nieuwe remplaat en ze checken meteen de staat van de overige onderdelen.

 


Lees meer blogs over: