Schroefdraadborging? Zo doe je dit met LOCTITE
Mechanische borgmiddelen (zoals veerringen, moeren met nylon inserts, sluitringen) werden ontwikkeld om een vaak voorkomend probleem op te lossen, namelijk 'het vanzelf loskomen van schroefverbindingen'. In werkelijkheid kunnen deze mechanische borgmiddelen de klemspanning echter niet bewaren, omdat verbindingen die mechanisch "geborgd" zijn, vaak loskomen door trillingen, warmte-uitzetting en/of een onjuist aandraaimoment.
We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen wat er kan gebeuren als er een bout loskomt. Toch noemen we een voorbeeld. Er kunnen bijvoorbeeld lekken ontstaan waardoor olie op de werkvloer komt. Dit brengt zowel de veiligheid als het milieu in gevaar.
Waarom een bout-moer verbinding los kan gaan
Het doel van een bout-moer verbinding is om delen met een bepaalde voorspanning bij elkaar te houden. Maar waarom kunnen bout-moer verbindingen loskomen? De belangrijkste oorzaken zijn:
- Relaxatie,
- Trillingen,
- Verschillen in thermische uitzetting,
- Corrosie.
Relaxatie
Na verloop van tijd kan het geheel gaan vervormen, bijvoorbeeld door pakkingen die zich gaan zetten. De verandering van boutspanning zorgt voor een verminderde klemkracht, hier kan de bout-moer verbinding loskomen.
Trillingen
Door trillingen en dynamische krachten ontstaan er micro bewegingen waardoor de interne wrijving van de schroefdraadverbinding verloren gaat en resulteert in het loslopen van de verbinding.
Thermische uitzetting
Onder invloed van de temperatuur en het gebruik van verschillende materialen veranderen de dimensies van de verschillende onderdelen. Met als risico dat ook deze verbinding los zal gaan.
Corrosie
Corrosie wordt vaak onderschat. Er is geen gecontroleerde situatie en in de praktijk is demonteren vaak een probleem. Dit leidt zelfs tot schade aan de machine.
De traditionele borgingsmethoden
De meest gebruikte borgingsmethoden zijn:
- Veerringen,
- Borgmoeren met nylon ring,
- Tandveerringen,
- Lipborgplaten,
- Kroonmoeren,
- Dubbele moeren.
Het nadeel van deze verbindingen is dat ze allemaal de neiging hebben om los te komen. Ook hebben deze verbindingen geen afdichtende werking en kan dus corrosie in de hand werken. Als voorbeeld nemen we de zelfborgende moer. Deze borgt echter niet maar is eigenlijk een verliesbeveiliging. Waarom? Nylon is zachter dan staal en geeft alleen een hogere wrijving. Aanhoudende dynamische belasting zorgt voor een verlies aan klemkracht. De moer komt los maar zal niet van de bout afdraaien.
Trillingstest
In de onderstaande grafiek zie je het resultaat van een trillingstest met de meest gebruikte schroefborgingsmethoden.
In deze test zijn alle verbindingen met dezelfde aanhaalmoment op voorspanning gebracht. Dit is in de grafiek aangegeven met 100%. Vervolgens worden de verbindingen blootgesteld aan dwars schokbelastingen.
Kijk naar de lijn van de borgmoer met nylon ring. Na een kort aantal cycli verdwijnt de klemkracht en de lijn loopt verder door naar rechts. Dit betekent dat de moer los zit maar niet van de bout loskomt.
De vertande flensbout doet het beter. Het vertande profiel van de flens wordt hierbij in het materiaal gedrukt. Dit werkt natuurlijk niet bij harde materialen of coatings. Een nadeel is wel dat de vertanding het oppervlak van het materiaal beschadigt, wat tot corrosie kan leiden.
De rode lijn - de standaard bout met Loctite schroefdraadborgmiddel - doet wat er van verwacht wordt. Het heeft een borgende én afdichtende werking gedurende de levensduur van de installatie.
Waarom LOCTITE borgmiddelen?
Door de schroefdraden te verlijmen en alle spelingen op te vullen, waardoor laterale micro-bewegingen vermeden worden, verhogen de vloeibare schroefdraadborgmiddelen van LOCTITE de betrouwbaarheid van schroefdraadverbindingen aanzienlijk doordat ze het loslopen ervan voorkomen - één van de hoofdoorzaken van catastrofale storingen.
LOCTITE biedt keuze uit borgmiddelen met een lage, gemiddelde of hoge sterkte. De producten met een lage of gemiddelde sterkte kun je met standaard handgereedschap weer demonteren. Het borgmiddel met een hoge sterkte - zoals LOCTITE 270 - moet je plaatselijk opwarmen tot 250 graden Celcius om te kunnen demonteren.
Kenmerken van LOCTITE schroefdraadborgmiddelen:
- Het bestaat uit één component,
- Het vult alle holle ruimten op tussen de bout en moer,
- Het vormt een harde kunststof,
- Het heeft een afdichtende werking,
- Het zorgt voor een blijvende borging,
- Het is trillingsbestendig.
Hoe breng je het borgmiddel aan?
- De houdbaarheidsdatum op de verpakking te controleren,
- Het product goed te schudden voor gebruik,
- De onderdelen goed te reinigen.
Eventueel kun je nog een activeermiddel aanbrengen. Dit is alleen nodig bij een grote speling, bij lage temperaturen, bij passieve metalen of wanneer snelheid van belang is. Lees meer over het gebruik van een activator.
De volgende stap is het aanbrengen. Bij een doorlopend gat breng je het borgmiddel aan op de bout. Bij een blind gat brengen je het borgmiddel aan in het gat. Zo voorkom je dat de lucht in het gat het borgmiddel op de bout kan wegdrukken. LOCTITE heeft ook nog een borgmiddel - LOCTITE 290 - die je kunt gebruiken als alles al gemonteerd zit. Dankzij de capillaire werking dringt het zich in de schroefdraadverbinding.
Deze video laat het ook allemaal nog eens zien:
Voordelen van een LOCTITE borgmiddel
- Het verhoogt de betrouwbaarheid van een verbinding,
- Het voorkomt trillingen,
- Het behoudt van klemkracht,
- Het borgt én dicht af,
- Het beschermen tegen corrosie,
- Het bespaart tijd door het voorkomen van storingen,
- Alle maten borgmiddelen zijn te krijgen in één flesje,
- Het verhoogt de veiligheid,
- Het heeft lagere kosten per eenheid t.o.v. de meeste mechanische borgmiddelen.
Download
Weet je niet welk LOCTITE product het beste is voor jouw klus? Download dan snel onze handige keuzehulp!