V-riemen vervangen? Lees dan eerst even deze tips

V-riemen vervangen? Lees dan eerst even deze tips

 

 

V-riemen vervangen is niet zo lastig. Wil jij ook het maximale uit jouw V-riemaandrijvingen halen? Gebruik dan deze tips!

 

  • Controleer de V-riemschijven op eventuele slijtage en vervang versleten poelies door nieuwe. Met versleten poelies is de kans groot dat de riemen gaan slippen en dat de krachtoverbrenging verminderd wordt.

    Hoe kun je zien of de poelies versleten zijn? Er bestaan handige hulpmiddelen waarmee je de maat van de groef kunt controleren (afb. 1).

versleten groef V-riemschijf
(Afb. 1)

 

  • Kijk dan ook even of de groef van de V-riemschijf schoon is en haal het eventuele vuil eruit.
     
 
  • Is een deel van de zijkant afgebroken? Dan moet je natuurlijk ook meteen de schijf vervangen, want deze kan dan trillingen gaan veroorzaken.
     
 
  • Controleer bij de V-riemschijf de as-naaf verbinding op slijtage. Deze slijtage kan ervoor zorgen dat er speling komt tussen de naaf en de as. Door deze speling kan de aandrijving gaan trillen en waardoor de V-riemen sneller zullen gaan slijten. Waarschijnlijk hebben ook de andere onderdelen van de aandrijving (lagers bijvoorbeeld) hieronder te lijden.
     
 
  • Gebruik geen nieuwe en gebruikte V-riemen naast elkaar op dezelfde poelie (afb. 2). Zitten er meerdere V-riemen naast elkaar en is er eentje geknapt? Vervang ze dan allemaal. Anders is de kans groot dat je te maken krijgt met de volgende problemen:
 

- Ongelijke spanning van de V-riemen.
- Vermindering van de krachtoverbrenging.
- Verlaging van de levensduur van de nieuwe V-riemen.
- Slippen van gebruikte V-riemen.

 

spanningsverschil tussen nieuwe en gebruikte V-riemen

(Afb. 2)

 

 

  • Gebruik ook altijd een nieuwe set V-riemen van hetzelfde merk. Ondanks dat de lengteaanduiding gelijk is kan de lengte tussen de merken onderling iets afwijken. Een kleine afwijking kan al snel tot de hierboven genoemde problemen leiden.
     
 
  • Gebruik nooit een schroevendraaier of een ander stuk gereedschap als hefboom om de V-riemen om de poelie te krijgen. De trekkoorden in de V-riem worden hierdoor verkeerd belast waardoor de V-riem kan gaan draaien in de groef. De trekkoorden kunnen beschadigen of zelfs breken waardoor de sterkte van de riem weg is en geen kracht meer kan overbrengen.

    Zorg ervoor dat je de hartafstand tussen de beide poelies zodanig kunt verkleinen dat je de ruimte hebt om de V-riemen losjes om de poelies kunt leggen (afb. 3). Heb je deze ruimte niet, schuif dan beide poelies met de V-riemen al in de groeven over de assen.
gebruik geen hefboom om V-riemen te monteren

(Afb. 3)

 

 

  • Controlleer de uitlijning. Een juiste uitlijning is belangrijk voor de optimale levensduur van jouw V-riemaandrijving. Veel voorkomende uitlijnfouten zie in in afbeelding 4.
uitlijnfouten bij V-riemaandrijvingen

(Afb. 4)

 

 

  • Span de V-riemen aan met de door de fabrikant voorgeschreven voorspanning. Voor het meten van de voorspanning zijn verschillende tools beschikbaar, zoals de Conti VSM Mini. Laat de aandrijving ongeveer 20 minuten inlopen, controleer de riemspanning en span de V-riemen na als het nodig is.
     

 

  • Een V-riemspray gebruiken die het slippen van V-riem voorkomt is eigenlijk niet nodig. Zorg er gewoon voor dat je de V-riemen met de juiste voorspanning monteert. 

 

 

Met deze nuttige tips haal je altijd het maximale uit je v-riemen en voorkom je vroegtijdig onderhoud!


Lees meer blogs over:

 

 

 

 

Bekijk ons assortiment V-riemen