Hoe wordt de lengte van een V-riem aangeduid?
V-riemen zijn gestandaardiseerd zodat ze van verschillende fabrikanten onderling uitwisselbaar zijn. Uitleg over de verschillende profielen lees je in ons blog: wat zijn de gangbare V-riemprofielen?.
In dit artikel leggen wij het verschil in lengte-aanduidingen uit. Ook vind je een handige calculator waarmee je de riemlengte bepaalt.
De klassieke V-riemen zijn gestandaardiseerd volgens DIN 2215 en ISO 4184. Voorheen werd volgens DIN 2215 altijd de inwendige lengte als de standaard lengteaanduiding aangegeven. Zowel in inches als in millimeters. ISO 4184 schrijft voor dat de richtlengte (Ld) de lengte van de riem aangeeft. Daarom staat op klassieke V-riemen naast de inwendige lengte ook de Ld-maat in millimeters vermeld (afb. 1).
Bij de smalprofiel V-riemen volgens DIN 7753 (en ISO 4184) geeft de Ld-maat in millimeters de lengte van de riem aan (afb. 2).
Naast de uitwendige lengte en de richtlengte kun je in de praktijk nog een paar andere lengte-aanduidingen tegenkomen:
Overzicht lengte-aanduidingen bij V-riemen:
Li = inwendige lengte
Ld = richtlengte
La = uitwendige lengte
Lw = werkzame lengte (= Lp en Ld)
Lp = steeklengte (= Ld en Lw)
De Ld-maat is een belangrijke maat. Deze heb je namelijk nodig voor het berekenen van de hartafstand tussen twee poelies bij een bepaalde riemlengte. Verderop in dit artikel vind je de calculator waarmee je eenvoudig de benodigde riemlengte berekent.
In de onderstaande tabellen zie je per V-riemprofiel het verschil in riemlengte (in mm) tussen de verschillende lengte-aanduidingen:
Klassiek profiel | ||||||
Z/ZX | A/AX | B/BX | C/CX | D | E | |
La (uitwendige lengte) | Ld + 15 | Ld + 20 | Ld + 24 | Ld + 29 | Ld + 43 | Ld + 58 |
Li + 38 | Li + 50 | Li + 69 | Li + 88 | Li + 119 | Li + 151 | |
Ld (richtlengte) | Li + 23 | Li + 30 | Li + 45 | Li + 59 | Li + 76 | Li + 93 |
La - 15 | La - 20 | La - 24 | La - 29 | La - 43 | La - 58 |
(let op, scroll horizontaal voor de volledige tabel)
Smalprofiel | ||||
SPZ/XPZ | SPA/XPA | SPB/XPB | SPC/XPC | |
La (uitwendige lengte) | Ld + 12 | Ld + 17 | Ld + 22 | Ld + 29 |
Li + 50 | Li + 63 | Li + 82 | Li + 113 | |
Ld (richtlengte) | Li + 38 | Li + 46 | Li + 60 | Li + 84 |
La - 50 | La - 63 | La - 82 | La - 113 |
(let op, scroll horizontaal voor de volledige tabel)
Soms kan het gebeuren dat je een versleten V-riem moet vervangen maar dat er helemaal geen maataanduiding meer op staat. Om dan de juiste riemlengte te bepalen heb je een paar mogelijkheden:
De uitwendige lengte meten
De uitwendige diameter meet je door met een flexibele meetlint de lengte strak langs de buitenkant van de riem te meten. Heb je geen flexibele meetlint? Leg dan een stuk touw of koord om de buitenkant heen en bepaal vervolgens de lengte van het touw.
De inwendige lengte meten
De inwendige lengte bepaal je door met een meetlint de lengte langs de binnenkant van de riem te meten. Ook hier kun je eventueel weer een stuk touw of koord gebruiken.
De werkzame lengte meten
Wanneer de riem is gebroken kun je de werkzame lengte opmeten. Je strekt de riem helemaal uit en meet dan de totale lengte van de riem. De werkzame lengte is dus ook gelijk aan de richtlengte of steeklengte.
Gebruik een calculator
Bereken hier gemakkelijk de riemlengte
Bereken hier gemakkelijk de hartafstand
*Let op! De richtdiameter (Dd) is niet gelijk aan de uitwendige diameter van de riemschijf. De richtdiameter is de nominale diameter van de riemschijf en ligt op het punt van de richtlengte van de V-riem. Reken je wel met de uitwendige diameter, dan loop je het risico dat je V-riem te lang is en dan kun je hem misschien niet meer op de juiste voorspanning brengen. Het verschil tussen de uitwendige- en steekcirkeldiameter is afhankelijk van het V-riem profiel (zie tabel hieronder). Hou je er wel rekening mee dat je voor het diameterverschil 2 keer maat C toepast?
Profiel | C |
SPZ | 2 |
SPA | 2,8 |
SPB | 3,5 |
SPC | 4,8 |