Alles wat je moet weten over transportkettingen met meenemers
Transportkettingen zijn in een aantal varianten leverbaar. Wat zijn de verschillen? Dat leggen wij in dit artikel voor je uit. Wil je ook weten hoe een ketting is opgebouwd? Ook de onderdelen komen aan bod.
Enkele steek ketting met meenemers
Enkele steek kettingen met meenemers zijn standaard rollenkettingen waarop meenemers zijn gemonteerd. Hierdoor zijn deze kettingen geschikt voor transportdoeleinden. Door de kleine steek van de ketting is dit type zeer geschikt voor korte transportafstanden en kleine, lichte producten. De ketting loopt soepel om de kettingwielen, ze zijn geluidsarm en meestal kun je standaard kettingwielen gebruiken.
Dubbele steek ketting met meenemers
Dubbele steek kettingen hebben dezelfde basisopbouw als de enkele steek kettingen, maar de steeklengte is twee keer zo groot. Hierdoor zijn langere transportafstanden mogelijk. Je vind dit type ketting bijvoorbeeld terug in de auto-, electra- en electronicabranche.
De keuze van het kettingwiel is afhankelijk van het type rol dat op de ketting is toegepast. Er zijn twee typen rollen: S (standaard) en R (groot). S-type rollen worden gebruikt voor transport over korte afstanden en bij lage snelheden. Standaard kettingwielen (>30 tanden) zijn hiervoor geschikt. De ketting grijpt dan in elke tweede tand. R-type rollen worden in de praktijk het meest toegepast, vooral bij langere transportafstanden. Voor de R-type rollen heb je speciale kettingwielen nodig.
Holleboutkettingen
Dit type ketting heeft een holle pen waardoor hij kan worden gecombineerd met allerlei appendages. Deze kettingen worden gewoonlijk gebruikt in transportsystemen. Het gebruik van een holleboutketting heeft de volgende voordelen:
- De holle pen is het scharnierpunt met altijd dezelfde steeklengte. Of de ketting nu recht loopt of om het kettingwiel ligt: de hartafstand van de appendages is altijd gelijk.
- Met een verbindingsstang tussen twee kettingen wordt de belasting gelijkmatig verdeeld over de platen van de schakels. De ketting kan daarom volledig worden belast en tordeert niet.
- De ketting is eenvoudig te vervangen en te onderhouden, en appendages kunnen gemakkelijk worden afgesteld.
- Voor enkele steek kettingen kun je standaard kettingwielen gebruiken.
Zijdelings te buigen kettingen
Meenemers
Voor enkele steek transportkettingen
Voor dubbele steek transportkettingen
W-aanduiding
Meenemer type A
De type A meenemer is de meest gebruikte variant. Dit type heeft een gebogen plaat die zijwaarts in een L-vorm uitsteekt. De meenemer kan voorzien zijn van een of twee montagegaten, respectievelijk aangeduid met A-1 of A-2. Het interval van de meenemers kun je variëren (bijvoorbeeld elke schakel, elke vijfde schakel, om de vier schakels, twee meenemers, enz.). In de meeste gevallen worden twee parallelle kettingen met platen verbonden.
Meenemer type K
Dit type meenemer bestaat uit twee A meenemers die aan beide zijden van de ketting zijn aangebracht. De aanduiding is K-1 of (W)K-2, afhankelijk van het aantal montagegaten in elk onderdeel. Het interval van de meenemer kan net als bij Type A worden gevarieerd. De bovenzijde van de meenemers is hoger dan de R-type rollen zodat latten of meenemers boven de ketting kunnen worden gemonteerd. Het is ook mogelijk om objecten direct op de K meenemers te transporteren. Wanneer een lange lat op twee kettingen met type A meenemers is gemonteerd, kan het zijn dat de lat het gewicht niet kan dragen. Dan wordt er ter ondersteuning een ketting met K meenemers tussen de twee kettingen met A meenemers gemonteerd.
Meenemer type SA
Bij type SA meenemers is de plaat aan een kant van de ketting verlengd en voorzien van een of twee montagegaten. De aanduiding voor dit type is SA-1 of (W)SA-2, afhankelijk van het aantal montagegaten. Het interval van de meenemer kun je ook variëren. Deze meenemers kunnen worden gebruikt voor het monteren van appendages of latten. Type SA meenemers zijn eenvoudiger en sterker dan type A meenemers en zijn afhankelijk van de richting van de belasting bestand tegen buig- en torsiekrachten.
Meenemer type SK
Type SK meenemers bestaan uit twee type SA meenemers die aan beide zijden van de ketting zijn aangebracht. De aanduiding is SK-1 of (W)SK-2, afhankelijk van het aantal montagegaten. Het interval van de meenemer kan net als bij type A worden gevarieerd. Gewoonlijk worden type SK meenemers gebruikt in combinatie met appendages. Type SK meenemers zijn sterk genoeg om buig- en torsiekrachten te weerstaan.
Verlengde pennen
In deze uitvoering is de pen aan één kant van de schakel verlengd. Het interval van de meenemer kan net als bij Type A worden gevarieerd. De verlengde pennen worden blootgesteld aan buig- en schuifkrachten.
Basisonderdelen van een ketting
Plaat
De plaat is het onderdeel dat de trekbelasting opvangt die op de ketting staat. Normaal gesproken is deze belasting repetitief, maar kan soms ook gepaard gaan met schokken. De plaat moet dus niet alleen een hoge treksterkte hebben, maar ook de wisselende krachten van belasting en schokken kunnen doorstaan.
Pen
De pen heeft te maken met de schuifspanning en buigkrachten die door de plaat worden overgebracht. Wanneer de ketting om een kettingwiel draait is het samen met de bus een lastdragend onderdeel. De pen moet daarom een hoge trek- en schuifsterkte hebben, bestand zijn tegen buigen en tegelijkertijd schokbestendig en slijtvast zijn.
Bus
De bus wordt blootgesteld aan verschillende complexe krachten. De belangrijkste is de repetitieve schokbelasting wanneer de ketting in een kettingwiel grijpt. Dus de bus moet zeer schokbestendig zijn. Bovendien moet de bus ook een hoge slijtageweerstand hebben omdat het - samen met de pen - een lastdragend onderdeel is.
Rol
De rol wordt blootgesteld aan schokbelasting wanneer deze inaanraking komt met de tanden van het kettingwiel. Daarna is het een contact- en balanspunt. De rol zit tussen de tanden en de bus ingeklemd en beweegt onder een drukbelasting over het oppervlak van de tanden. Bij transportkettingen wordt de rol ook veel belast als drager van het te transporteren materiaal. Controle van de rolbelasting kan daarom van belang zijn. Hij moet daarom een hoge slijtvastheid hebben en toch bestand zijn tegen schokken, vermoeiing en drukbelasting.
Zoals reeds gemeld zijn er2 typen rollen: S (standaard) en R (groot). S-type rollen worden gebruikt voor transport over korte afstanden en bij lage snelheden. R-type rollen worden het meest toegepast, vooral bij lange transportafstanden.
Binnenschakel
De binnenschakel is gevormd uit twee bussen die met een perspassing in twee binnenplaten zijn gemonteerd. Meestal hebben ze rollen om in bedrijf rotatie rond de bus mogelijk te maken.
Buitenschakel
De buitenschakel bestaat uit twee pennen die met een perspassing in twee buitenplaten zijn gemonteerd.
Onderdelen voor assemblage
Rollenkettingen bestaan gewoonlijk uit een eindeloos herhaald patroon van binnen- en buitenschakels, wel of niet voorzien van meenemers.
Sluitschakels
Er zijn twee typen sluitschakels: met een veerclip en met een splitpen.
Veerclip en splitpen
De veerclip voorkomt dat de plaat loskomt. De splitpen is een extra veiligheidsmaatregel die wordt toegepast wanneer de kans bestaat dat de clip losraakt als gevolg van contact met kettinggeleiders of andere onderdelen van de toepassing. Gewoonlijk zijn sluitschakels van kleinere kettingen voorzien van een veerclip. Splitpennen worden meestal alleen gebruikt voor grotere kettingen of op verzoek van de gebruiker.
Verloopschakels
Drie standaard maten
Een ketting heeft 3 basismaten. Dit zijn de steek, de roldiameter en de inwendige breedte (de breedte tussen de binnenplaten). Komen deze maten overeen met de te vervangen ketting, dan kun je de ketting en kettingwielen met elkaar combineren. Heb je een ketting met meenemers, dan zijn er natuurlijk meer maten om rekening mee te houden om een ketting zonder problemen te vervangen en installeren.
Bron: Tsubaki