Transportkettingen met meenemers

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Transportkettingen met meenemers

Omspannen aandrijvingen, 23 June 2017

Transportkettingen zijn in een aantal varianten leverbaar. Wat zijn de verschillen? Dat leggen wij in dit artikel voor je uit.

Wil je ook weten hoe een ketting is opgebouwd? Ook de onderdelen komen aan bod.

 

 

 

 

Enkele steek ketting met meenemerstransportketting met enkele steek

Enkele steek kettingen met meenemers zijn standaard rollenkettingen waarop meenemers zijn gemonteerd. Hierdoor zijn deze kettingen geschikt voor transportdoeleinden.
Door de kleine steek van de ketting is dit type zeer geschikt voor korte transportafstanden en kleine, lichte producten. De ketting loopt soepel om de kettingwielen, ze zijn geluidsarm en meestal kun je standaard kettingwielen gebruiken.

 

Dubbele steek kettingen met meenemerstransportketting met dubbele steek

Dubbele steek kettingen hebben dezelfde basisopbouw als de enkele steek kettingen, maar de steeklengte is twee keer zo groot. Hierdoor zijn langere transportafstanden mogelijk. Je vind dit type ketting bijvoorbeeld terug in de auto-, electra- en electronicabranche.

De keuze van het kettingwiel is afhankelijk van het type rol dat op de ketting is toegepast. Er zijn twee typen rollen: S (standaard) en R (groot). S-type rollen worden gebruikt voor transport over korte afstanden en bij lage snelheden. Standaard kettingwielen (>30 tanden) zijn hiervoor geschikt. De ketting grijpt dan in elke tweede tand.
R-type rollen worden in de praktijk het meest toegepast, vooral bij langere transportafstanden. Voor de R-type rollen heb je speciale kettingwielen nodig.

 

Holleboutkettingentransportketting holle bout

Dit type ketting heeft een holle pen waardoor hij kan worden gecombineerd met allerlei appendages. Deze kettingen worden gewoonlijk gebruikt in transportsystemen. Het gebruik van een holleboutketting heeft de volgende voordelen:

  • De holle pen is het scharnierpunt met altijd dezelfde steeklengte. Of de ketting nu recht loopt of om het kettingwiel ligt: de hartafstand van de appendages is altijd gelijk.
  • Met een verbindingsstang tussen twee kettingen wordt de belasting gelijkmatig verdeeld over de platen van de schakels. De ketting kan daarom volledig worden belast en tordeert niet.
  • De ketting is eenvoudig te vervangen en te onderhouden, en appendages kunnen gemakkelijk worden afgesteld.
  • Voor enkele steek kettingen kun je standaard kettingwielen gebruiken. 
 
 

Zijdelings te buigen kettingen

Dankzij de exclusieve pen-busconstructie van en de vergrote afstand tussen de platen, heeft dit type rollenketting een grote zijwaartse flexibiliteit. De standaard maten van deze kettingen zijn meestal dezelfde als die van standaard ANSI-rollenketting. Omdat deze kettingen geschikt zijn voor gebruik met standaard ANSI-kettingwielen, kun je eenvoudig een zijwaarts gebogen transmissie realiseren. Voor alle bochten moet je geleiders toepassen.
 
 

Meenemers

Meenemers zijn leverbaar in verschillende varianten. Afhankelijk van de toepassing kies je de juiste meenemer. De meest gebruikte soorten vind je in dit overzicht:
 

Voor enkele steek transportkettingen

meenemers voor enkele steek kettingen 
 

Voor dubbele steek transportkettingen

meenemers voor dubbele steek kettingen
 
 

W-aanduiding

Bij meenemers met de aanduiding W verschilt de breedte van het gebogen of uitstekende deel van de plaat. De breedte van deze meenemers is gelijk aan de breedte van de plaat. Alleen voor de volgende vier standaard meenemers is een W-type verkrijgbaar: A, K, SA en SK (respectievelijk WA, WK, WSA en WSK genoemd). Voor dubbele steek kettingen met meenemers zijn er geen W-type bevestingsschakels verkrijgbaar.
 

Meenemer type AA1 meenemer

De type A meenemer is de meest gebruikte variant. Dit type heeft een gebogen plaat die zijwaarts in een L-vorm uitsteekt. De meenemer kan voorzien zijn van een of twee montagegaten, respectievelijk aangeduid met A-1 of A-2. Het interval van de meenemers kun je variëren (bijvoorbeeld elke schakel, elke vijfde schakel, om de vier schakels, twee meenemers, enz.). In de meeste gevallen worden twee parallelle kettingen met platen verbonden.
 

Meenemer type Kvoorbeeld K1 meenemer

Dit type meenemer bestaat uit twee A meenemers die aan beide zijden van de ketting zijn aangebracht. De aanduiding is K-1 of (W)K-2, afhankelijk van het aantal montagegaten in elk onderdeel. Het interval van de meenemer kan net als bij Type A worden gevarieerd. De bovenzijde van de meenemers is hoger dan de R-type rollen zodat latten of meenemers boven de ketting kunnen worden gemonteerd. Het is ook mogelijk om objecten direct op de K meenemers te transporteren. Wanneer een lange lat op twee kettingen met type A meenemers is gemonteerd, kan het zijn dat de lat het gewicht niet kan dragen. Dan wordt er ter ondersteuning een ketting met K meenemers tussen de twee kettingen met A meenemers gemonteerd
 

Meenemer type SAvoorbeeld SA meenemer

Bij type SA meenemers is de plaat aan een kant van de ketting verlengd en voorzien van een of twee montagegaten. De aanduiding voor dit type is SA-1 of (W)SA-2, afhankelijk van het aantal montagegaten. Het interval van de meenemer kun je ook variëren. Deze meenemers kunnen worden gebruikt voor het monteren van appendages of latten. Type SA meenemers zijn eenvoudiger en sterker dan type A meenemers en zijn afhankelijk van de richting van de belasting bestand tegen buig- en torsiekrachten.
 

Meenemer type SKvoorbeeld SK meenemer

Type SK meenemers bestaan uit twee type SA meenemers die aan beide zijden van de ketting zijn aangebracht. De aanduiding is SK-1 of (W)SK-2, afhankelijk van het aantal montagegaten. Het interval van de meenemer kan net als bij type A worden gevarieerd. Gewoonlijk worden type SK meenemers gebruikt in combinatie met appendages. Type SK meenemers zijn sterk genoeg om buig- en torsiekrachten te weerstaan.
 

Verlengde pennentransportketting met verlengde pennen

In deze uitvoering is de pen aan één kant van de schakel verlengd. Het interval van de meenemer kan net als bij Type A worden gevarieerd. De verlengde pennen worden blootgesteld aan buig- en schuifkrachten. 

  

Basisonderdelen van een ketting

opbouw van een transportketting

 

Plaat

De plaat is het onderdeel dat de trekbelasting opvangt die op de ketting staat. Normaal gesproken is deze belasting repetitief, maar kan soms ook gepaard gaan met schokken. De plaat moet dus niet alleen een hoge treksterkte hebben, maar ook de wisselende krachten van belasting en schokken kunnen doorstaan.

 

Pen

De pen heeft te maken met de schuifspanning en buigkrachten die door de plaat worden overgebracht. Wanneer de ketting om een kettingwiel draait is het samen met de bus een lastdragend onderdeel. De pen moet daarom een hoge trek- en schuifsterkte hebben, bestand zijn tegen buigen en tegelijkertijd schokbestendig en slijtvast zijn.

 

Bus

De bus wordt blootgesteld aan verschillende complexe krachten. De belangrijkste is de repetitieve schokbelasting wanneer de ketting in een kettingwiel grijpt. Dus de bus moet zeer schokbestendig zijn. Bovendien moet de bus ook een hoge slijtageweerstand hebben omdat het - samen met de pen - een lastdragend onderdeel is.

 

Rol

De rol wordt blootgesteld aan schokbelasting wanneer deze inaanraking komt met de tanden van het kettingwiel. Daarna is het een contact- en balanspunt. De rol zit tussen de tanden en de bus ingeklemd en beweegt onder een drukbelasting over het oppervlak van de tanden. Bij transportkettingen wordt de rol ook veel belast als drager van het te transporteren materiaal. Controle van de rolbelasting kan daarom van belang zijn. Hij moet daarom een hoge slijtvastheid hebben en toch bestand zijn tegen schokken, vermoeiing en drukbelasting.
Zoals reeds gemeld zijn er2 typen rollen: S (standaard) en R (groot). S-type rollen worden gebruikt voor transport over korte afstanden en bij lage snelheden. R-type rollen worden het meest toegepast, vooral bij lange transportafstanden.

 

Binnenschakel

De binnenschakel is gevormd uit twee bussen die met een perspassing in twee binnenplaten zijn gemonteerd. Meestal hebben ze rollen om in bedrijf rotatie rond de bus mogelijk te maken.

 

Buitenschakel

De buitenschakel bestaat uit twee pennen die met een perspassing in twee buitenplaten zijn gemonteerd.

 

Onderdelen voor assemblage

Rollenkettingen bestaan gewoonlijk uit een eindeloos herhaald patroon van binnen- en buitenschakels, wel of niet voorzien van meenemers.

 

Sluitschakels

Er zijn twee typen sluitschakels: met een veerclip en met een splitpen.

 

Veerclip en splitpen

De veerclip voorkomt dat de plaat loskomt. De splitpen is een extra veiligheidsmaatregel die wordt toegepast wanneer de kans bestaat dat de clip losraakt als gevolg van contact met kettinggeleiders of andere onderdelen van de toepassing. Gewoonlijk zijn sluitschakels van kleinere kettingen voorzien van een veerclip. Splitpennen worden meestal alleen gebruikt voor grotere kettingen of op verzoek van de gebruiker.

 

Verloopschakels

Wanneer een ketting uit een oneven aantal schakels bestaat, wordt een verloopschakel gebruikt. De passing tussen de pen en de platen is een schuifpassing.

 

Drie standaard maten

Een ketting heeft 3 basismaten. Dit zijn de steek, de roldiameter en de inwendige breedte (de breedte tussen de binnenplaten). Komen deze maten overeen met de te vervangen ketting, dan kun je de ketting en kettingwielen met elkaar combineren. Heb je een ketting met meenemers, dan zijn er natuurlijk meer maten om rekening mee te houden om een ketting zonder problemen te vervangen en installeren.

 

(bron: Tsubaki)

 


 

Lees ook:

 

>> Hoe monteer ik een taperlock klembus?

 

>> Hoe herken ik het type rollenketting?

 

>> Hoe is een rollenketting opgebouwd?

 

>> Hoe werken zelfsmerende rollenkettingen?

 

>> Wat zijn de gangbare V-riemprofielen?

 

>> De lengte-aanduiding bij V-riemen

 

>> Hoe meet ik de voorspanning van een aandrijfriem met de Conti VSM-mini?

Hebben wij je met dit artikel geholpen?

Ja      Nee
0 Reacties