Hoe is een rollenketting opgebouwd?

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Hoe is een rollenketting opgebouwd?

Omspannen aandrijvingen, 9 November 2015

Een rollenketting maakt deel uit van een kettingaandrijving. Een kettingaandrijving bestaat dus uit een eindloze aandrijfketting in combinatie met twee of meerdere kettingwielen. Een kettingaandrijving combineert de voordelen van tandwieloverbrengingen met die van de riemaandrijvingen. Het voordeel van een tandwieloverbrenging is dat deze slipvrij is en het voordeel van een riemaandrijving is de grote hartafstand en de mogelijkheid tot het gelijktijdig aandrijven van meerdere assen.

De meest toegepaste aandrijfketting is een rollenketting en daar gaan we dan ook verder op in.

Een rollenketting is samengesteld uit buiten- en binnenschakels. Aan de platen van de buitenschakel zitten stalen pennen en de platen van de binnenschakel is voorzien van stalen bussen. In deze bussen passen de pennen van de buitenschakel. Om de bussen zitten draaibare gehard stalen rollen. Dankzij deze rollen ontstaat er geen glijdende maar rollende wrijving tussen de ketting en de tanden van het kettingwiel.

opbouw rollenketting

 

Rollenkettingen bestaan in een simplex, duplex of triplex uitvoering, zie onderstaand figuur.

rollenketting simplex, duplex en triplex

 

De hartafstand tussen de pennen (maat P) wordt de steek van de ketting genoemd. Meestal wordt deze d.m.v. een inch-maat aangegeven, bijvoorbeeld ½” (=12,7 mm).

rollenketting steekmaat

 

Om te zorgen dat je de juiste ketting krijgt zijn drie maten van belang. Naast de hierboven genoemde steekmaat zijn ook nog de roldiameter (maat d1) en de inwendige breedte (maat b1) belangrijk. Er bestaan namelijk rollenkettingen volgens DIN/BS en ANSI. Deze kettingen hebben een gelijke steekmaat maar de roldiameter en de inwendige breedte wijkt af.

rollenketting roldiameter

 

Een ketting maak je eindloos d.m.v. sluitschakels (ook wel verbindingsschakels genoemd). Probeer een oneven aantal schakels (inclusief de sluitschakel) te vermijden. Bij een oneven aantal schakels heb je namelijk een verloopschakel nodig en het nadeel van een verloopschakel is de verminderde belastbaarheid. Heb je vanwege de hartafstand van de kettingwielen toch een oneven aantal schakels nodig, gebruik dan een dubbele verloopschakel. Deze verzwakt de ketting niet.

Verloopschakel (enkel): enkele verkoopschakel rollenketting     Dubbele verloopschakel: dubbele verloopschakels

 

Let ook nog op het volgende bij het bestellen van een ketting. In de praktijk gebeurt het nog vaak dat men een buiten- en binnenschakel als één schakel opgeeft. Als je dit doet krijg je een ketting die dus de helft is van de gewenste lengte. Buiten- en binnenschakels moet je dus als afzonderlijke schakels meetellen. Nog handiger is om het aantal rollen te tellen.

 

Heb je een rollenketting en je weet niet welke het is? Wij hebben een handig overzicht voor je gemaakt met daarop de maatvoeringen van de DIN/BS en ANSI kettingen. Je kunt hem hieronder downloaden of in A3 formaat bij je Duursma vestiging ophalen. Of lees ons blog over hoe je een rollenketting kunt identificeren/herkennen.

poster afmetingen rollenketting

 


 

Lees ook:

 

>> Hoe monteer ik een taperlock klembus?

 

>> Hoe herken ik het type rollenketting?

 

>> Hoe werken zelfsmerende rollenkettingen?

 

>> Transportkettingen met meenemers

 

>> Wat zijn de gangbare V-riemprofielen?

 

>> De lengte-aanduiding bij V-riemen

 

>> Hoe meet ik de voorspanning van een aandrijfriem met de Conti VSM-mini?

Hebben wij je met dit artikel geholpen?

Ja      Nee
1 Reacties

Hans Pessink, 12 June 2016 Hallo,

Voor een Peugeot motorfiets zoek ik een primaire ketting.Steek 9.525,breedte interieur 7.7,rol 6.35,44 rollen.
Kunnen jullie mij daar aan helpen?

mvrgr,Hans Pessink