Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

5 tips voor veilig werken op hoogte

Werkplaatsinrichting, 20 September 2021

Jaarlijks overlijden er in Nederland tientallen mensen na een val op hoogte en nog eens enkele honderden belanden in het ziekenhuis. Ieder jaar weer. Terwijl de meeste ongevallen zelf te voorkomen zijn. Hierom heeft Altrex een overzicht gemaakt met de vijf belangrijkste tips van dit jaar om veilig te kunnen werken op hoogte.

 


> Lees meer
Tags

Wat betekenen de kleuren van Rotex tandkransen?

Aandrijftechniek, 6 September 2021

De Rotex koppeling is een elastische koppeling die bestaat uit 2 koppelingsnaven en een kunststof tandkrans (spider). Dit type koppeling wordt wereldwijd veel toegepast. De koppeling is elastische en doorslagvrij.

De standaard tandkransen voor deze askoppelingen zijn leverbaar in meerdere kleuren. Elke kleur duidt een specifieke materiaalsoort en hardheid.

Tegenwoordig is het standaard materiaal voor de Rotex tandkransen het verbeterde polyurethaan T-PUR®. Dit materiaal is bestand tegen hogere temperaturen en heeft een aanzienlijk langere levensduur dan het hiervoor veel toegepaste polyurethaan. Deze polyurethaan tandkransen zijn nog steeds verkrijgbaar. T-PUR® kun je herkennen aan de kleuren oranje, paars en groen. De polyurethaan tandkransen zijn geel of rood.


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 1: de onderhoudstrategieën

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Er zijn veel manieren waarmee je machines of zelfs complete systemen kunt bewaking. Met bewaking kun je vroegtijdig eventuele schade en mogelijke storingen opsporen. Maar bewaking - vaak ook conditiebewaking genoemd -  is echter niet altijd economisch zinvol voor elke machine of systeem.

In deze serie van 4 blogs, met dank aan Schaeffler, geven wij je een overzicht van de onderhoudsopties en -methodes waaruit je kunt kiezen. Ook lees je hoe je een conditiebewakingssysteem kunt opzetten. Dit doen we met een voorbeeld over trillingsconditiebewaking. Daarnaast hebben wij ook tips, rekenvoorbeelden, checklists en voorbeelden uit de praktijk.

In dit eerste deel gaan we in op de verschillende onderhoudsstrategieën.


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 2: de onderhoudsmethoden

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Er zijn veel manieren waarmee je machines of zelfs complete systemen kunt bewaken. Met bewaken kun je vroegtijdig eventuele schade en mogelijke storingen opsporen. Maar bewaking - vaak ook conditiebewaking genoemd - is echter niet altijd economisch zinvol voor elke machine of systeem.

In deze serie van 4 blogs, met dank aan Schaeffler, geven wij je een overzicht van de onderhoudsopties en -methodes waaruit je kunt kiezen. Ook lees je hoe je een conditiebewakingssysteem kunt opzetten. Dit doen we met een voorbeeld over trillingsconditiebewaking. Daarnaast hebben wij ook tips, rekenvoorbeelden, checklists en voorbeelden uit de praktijk.

In het eerste deel zijn wij ingegaan op de verschillende onderhoudsstrategieën. Dit tweede deel gaat over de verschillende onderhoudsmethodes die je kunt toepassen.


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 3: hoe bouw ik een conditiebewakingssyteem op?

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Het selecteren en ontwerpen van het juiste methode is belangrijk voor conditiebewaking. In het eerste en tweede deel van deze blogserie heb je al meer kunnen lezen over de mogelijke strategieën en methodes. In dit derde deel laten we zien hoe je een trillingsanalysesysteem opbouwt. Trillingsanalyse is namelijk een methode van conditiebewaking die je in de praktijk vaak tegen komt.

Deze methode wordt meestal opgebouwd volgens DIN ISO 13373, dit is de norm voor trillingsanalyse. De norm adviseert om een flowchart te maken om de structuur en uitvoering van een geschikt trillingsanalysesysteem in kaart te brengen.
Om hierin succesvol te zijn moet je op de volgende punten letten:


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 4: vragen aan de expert

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Het selecteren en ontwerpen van het juiste methode is belangrijk voor conditiebewaking. In het eerste en tweede deel van deze blogserie heb je al meer kunnen lezen over de mogelijke strategieën en methodes.
In het derde deel zag je hoe je een trillingsanalysesysteem opbouwt. In dit vierde deel kom je onder andere te weten waar je aan moet denken als je wil gaan starten met conditiebewaking.


> Lees meer
Tags

Wat moet ik weten over insert lagers?

Lagertechniek, 8 July 2021

Insert lagers (vaak ook Y-lagers of spanlagers genoemd) zijn veelgebruikte lagers. Je ziet ze bijvoorbeeld vaak bij transportbanden, landbouwmachines, ventilatoren en autowasstraten. Een groot voordeel van dit lager is dat ze vrij eenvoudig te monteren en demonteren zijn.

Insert lagers kun je herkennen aan de verlengde binnenring en bolle buitenring. In deze blog gaan wij dieper in op de standaard insert lagers en kogellagerblokken van SKF. Naast deze standaard serie bestaan er ook kogellagerblokken die speciaal voor de foodsector of landbouw zijn geschikt.


> Lees meer
Tags

Waar moet je aan denken als je bouten opnieuw gebruikt?

Bevestigingstechniek, 1 July 2021

Stel, je pakt een nieuwe bout en je draait deze zonder smeermiddel in een machine aan. De boutverbinding blijft gedurende een bepaalde periode vastzitten en de machine draait zonder problemen… totdat je de bout tijdens bijvoorbeeld onderhoud losdraait en daarna weer vastdraait. Daarna beginnen de problemen. Waarom eigenlijk?


> Lees meer
Tags

Hoe kies ik de juiste pneumatische koppeling?

Pneumatiek, 22 June 2021

Koppelingen zijn belangrijke onderdelen in de pneumatiek. Ze vormen immers de verbinding tussen de verschillende pneumatische componenten zoals bijvoorbeeld een cilinder, ventiel of luchtverzorgingsunit. Een juiste keuze voorkomt lekkages, draagt bij aan de betrouwbare en nauwkeurige werking van de componenten en gaat een onnodig hoog persluchtverbruik en storingen tegen. In deze blog zetten we gestructureerd uiteen welke criteria de juiste keuze bepalen en helpen wij je bij het selecteren van de juiste koppeling uit het uitgebreide pakket van Festo.


> Lees meer
Tags

Wat is een spieverbinding met een inlegspie volgens DIN 6885A?

Omspannen aandrijvingen, 28 May 2021

Een (inleg)spie is een volgens het woordenboek ‘een stukje metaal dat in een groef van een (motor-) as ligt opgesloten, om verdraaiing te verhinderen’.

Het is dus een onderdeel die je gebruikt om een machinedeel op een draaiende as te verbinden. Dit machinedeel kan bijvoorbeeld een V-riemschijf, kettingwiel of tandwiel zijn. Een spieverbinding is een van de meest voorkomende as-naaf verbindingen. Inlegspieën zijn gestandaardiseerd in vorm en afmetingen volgens DIN 6885. Type A komt het vaakst voor. Deze herken je aan de afgeronde uiteinden.


> Lees meer
Tags

Rolsteigers en afmetingen: hoe zit dat nou?

Werkplaatsinrichting, 25 May 2021


Dit is wat je moet weten

Bij het kopen van een rolsteiger is het belangrijk om te weten welke afmetingen er zijn. Hier kan echter nog wel eens verwarring over ontstaan. Wat is namelijk de lengte, en wat is de breedte van een rolsteiger? En wat is werk-, steiger- en platformhoogte? Maar, misschien nog wel belangrijker: welke afmetingen heb je nodig om over voldoende werkruimte te beschikken? In deze blog wordt dit allemaal uitgelegd.


> Lees meer
Tags

Lagerpassingen en toleranties

Lagertechniek, 12 May 2021

Het eerste waar je naar moet kijken bij de selectie van een passing voor lagers met een cilindrische boring is de rotatieverhouding, of rotatieconditie. Deze rotatieverhouding is de manier waarop de lagerringen belast worden en dit bepaalt in belangrijke mate wanneer je een vaste passing of losse passing kiest.
In basis zijn er drie condities:


> Lees meer
Tags

De 5 onmisbare hulpmiddelen bij het aansluiten van pneumatische slangen en koppelingen

Pneumatiek, 4 May 2021

Hoe knip of snijd je een stuk luchtslang op de juiste manier af? Zijn hier hulpmiddelen voor? In dit blog lees je met welke Festo tools jij luchtlekkage kunt voorkomen, de levensduur van pneumatische systemen kunt verlengen en ook de veiligheid verbetert.


> Lees meer
Tags

Welke klasse werkschoenen heb ik nodig?

Veiligheid en ergonomie, 19 April 2021

Werkschoenen en veiligheidsschoenen zijn genormeerd volgens EN ISO 20345. De schoenen uit deze normering zijn onderverdeel in verschillende klassen die beginnen met de letter ’S’. Deze klassen geven aan waartegen de schoen bescherming biedt. Een eigenschap die deze klassen met elkaar delen is dat ze allemaal een veiligheidsneus hebben.
 


> Lees meer
Tags

De beste tips voor inwendig trekkergereedschap

Gereedschappen, 24 March 2021

KUKKO is een vooruitstrevende, ervaren trekkerspecialist, die een mooi, breed productassortiment heeft. Omdat geen enkele demontageklus hetzelfde is, is het ontzettend belangrijk dat je het juiste gereedschap gebruikt.

Binnentrekkers worden gebruikt voor het demonteren van lagers en lagerbussen die uitwendig niet goed bereikbaar. Vaak omdat ze in een uitsparing zijn geplaatst. Om een lager vast te kunnen pakken met een binnentrekker heb je een tegensteun (KUKKO 22) of een slagtrekker (KUKKO 22-0) nodig.


> Lees meer
Tags

Op een rijtje: zo noem je alle steigeronderdelen

Werkplaatsinrichting, 9 March 2021

Stellingen, steigers, rolsteigers. Hoe veel benamingen voor een steiger ken jij? Zelfs losse steigeronderdelen hebben verschillende benamingen.

Wij vertellen in samenwerking met Altrex alles over steigeronderdelen én welke alternatieve namen worden gebruikt.
 


> Lees meer
Tags

De beste tips voor uitwendig trekkergereedschap

Gereedschappen, 11 February 2021

KUKKO is een vooruitstrevende, ervaren trekkerspecialist, die een mooi, breed productassortiment heeft. Omdat geen enkele demontageklus hetzelfde is, is het ontzettend belangrijk dat je het juiste gereedschap gebruikt.

Uitwendig trekkergereedschap wordt het meest gebruikt. Het te demonteren onderdeel (bijv. een kogellager, tandwiel of riemschijf) wordt aan de buitenzijde gegrepen. Daarom geven wij jou graag advies over hoe jij het beste uitwendig trekkergereedschap kunt gebruiken.


> Lees meer

Moet ik voorboren bij grotere diameters?

Tooling en verspaning, 27 January 2021

Een vraag die veel voorkomt bij het boren is: “Moet ik voorboren bij grotere diameters?” Misschien heb jij je dit ook wel eens afgevraagd en daarom gaan we er samen met onze partner Dormer Pramet in dit blog wat dieper op in.

Als je een hand- of kolomboormachine gebruikt moet je soms best wat kracht gebruiken om een gat met een diameter van 10 mm of groter te boren. Je kunt er dan voor kiezen om dan eerst met een kleinere diameter voor te boren; dan kost het boren met een grotere diameter namelijk een stuk minder moeite. Helaas is het voorboren op die manier niet zonder nadelen:


> Lees meer
Tags

Is pneumatiek onderhoudsvrij?

Energy saving, 21 January 2021

Wij komen bij best wel veel bedrijven over de vloer en maken regelmatig mee dat mensen denken dat een pneumatische installatie onderhoudsvrij is. Er is weliswaar niet heel veel onderhoud nodig maar er zijn toch wel enkele aandachtspunten waarmee je rekening moet houden.


> Lees meer

Hoe werkt MIG/MAG lassen?

Lastechniek, 11 December 2020

MIG/MAG lassen is een vorm van booglassen waarbij de lasdraad vanaf een haspel continue wordt aangevoerd. MIG/MAG is de afkorting voor Metal Inert Gas/Metal Active Gas. Het enige verschil tussen deze twee is het gebruikte beschermgas. Bij MIG lassen gaat het om een inert gas, bijvoorbeeld argon. Bij MAG lassen gaat het om een actief gas, bijvoorbeeld CO2. Vaak worden ook menggassen gebruikt, bijvoorbeeld 85/15. Dit bevat 85% argon en 15% CO2. Een inert gas reageert niet met het smeltbad en een actief gas wel. Een actief gas heeft dan ook invloed op de samenstelling van de uiteindelijke las.


> Lees meer

Waarom zou ik een frequentieregelaar toepassen?

Aandrijftechniek, 7 December 2020

Voordat we ingaan op de frequentieregelaar leggen we eerst uit hoe een draaistroommotor (deze kom je heel veel tegen in de industrie) kan worden ingeschakeld:

 

Direct schakelen

Bij direct schakelen sluit je de motor direct op het elektriciteitsnet aan. Hierdoor kan de aanloopstroom oplopen tot 6 à 8 maal de nominale stroom. Bij IE3 high efficiency motoren is deze nog hoger, 8 tot 11 maal de nominale stroom. (de nominale stroom vind je op het typeplaatje van de motor)


> Lees meer

Wat is de functie van het slowstartventiel?

Pneumatiek, 24 July 2020

Het slowstartventiel is een belangrijk onderdeel van een pneumatische installatie. Het beschermt zowel de installatie als de machine-operators.

De snelheid van pneumatische cilinders wordt geregeld met snelheidsregelventielen die meestal de uitgangslucht smoren. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de gehele machine drukloos is, bijvoorbeeld aan het begin van de werkdag of na onderhoud. In dit geval zijn alle cilinderkamers drukloos en is er dus geen uitgangslucht om te smoren. Dat betekent dat wanneer de machine plots onder druk komt te staan de cilindersnelheid ongecontroleerd hoog is bij de cilinders niet in hun ruststand staan. Dit kan niet alleen leiden tot gevaarlijke situaties voor de machine-operators, maar kan ook de machine beschadigen.


> Lees meer

Wat moet ik weten over diepgroefkogellagers?

Lagertechniek, 16 July 2020

(bron: SKF)

Diepgroefkogellagers - in dit blog verder kogellagers genoemd - zijn het meest gebruikte lagertype. Voor veel toepassingen vormen de snelheid en belasting namelijk geen beperking om dit type lager te gebruiken. Deze veelzijdigheid blijkt wel uit het feit dat alleen SKF al ongeveer 500 miljoen(!) kogellagers per jaar produceert.

 


> Lees meer
Tags

Wat is het verschil tussen enkel- en dubbelwerkende pneumatische cilinders?

Pneumatiek, 22 May 2020

Een pneumatische cilinder zorgt voor een rechtlijnige punt-naar-punt beweging. Op deze manier kun je perslucht omzetten in een lineaire beweging. De meest toegepaste cilinder is de cilinder met een zuigerstang (afb. 1). Deze bestaat in 2 varianten, de enkelwerkende en de dubbelwerkende cilinder. Overigens zijn er ook pneumatische cilinders die een roterende beweging maken, maar die vallen buiten het onderwerp van dit blog.


> Lees meer

Hoe inspecteer ik een platenrem van een elektromotor?

Aandrijftechniek, 11 May 2020

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij IP Duursma 

Tijdens het gebruik van een veiligheidsrem/platenrem op een elektromotor ontstaat slijtage van de remplaat. Gebruik je de rem als actieve rem? Dan slijt de remplaat sneller dan bij een vasthoudrem. Ook de interval heeft grote invloed op het slijtageproces van de remplaat. Een juiste dimensionering en correct onderhoud is daarom erg belangrijk.


> Lees meer