Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Hoe werkt een luchtgestuurde terugslagklep?

Pneumatiek, 18 July 2019

Waarschijnlijk ben je wel bekend met een ‘normale’ terugslagklep. In de pneumatiek zorgt deze ervoor dat de lucht ongehinderd van poort 1 naar poort 2 kan stromen. De andere kant op wordt de luchtstroom geblokkeerd. Het pneumatisch symbool van deze terugslagklep ziet er zo uit:

pneumatisch symbool terugslagklep 

 


> Lees meer

Hoe werkt de instelbare einddemping bij pneumatische cilinders?

Pneumatiek, 24 April 2019

De zuiger van een pneumatische cilinder moet aan het einde van de slag opgevangen en afgeremd worden. De meest eenvoudige manier van afremmen is d.m.v. een elastische bufferring (afb. 1). Dit wordt ook wel vaak een vaste einddemping genoemd. Aan het einde van de cilinderslag 'botst' de zuiger tegen de bufferrring en remt daardoor af. Dit type bufferring wordt vaak gebruikt bij kleine cilinderdiameters waarbij het te verplaatsen massa niet zo hoog is. Een nadeel van deze manier is dat je geen controle hebt over de snelheid en impact van de demping. De grotere cilinders zijn vaak voor zien een een pneumatisch regelbare einddemping (afb. 2). Hiermee heb je wel controle over  de snelheid en impact van de demping.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen een klepventiel en een schuifventiel?

Pneumatiek, 8 February 2019

Pneumatische ventielen kun je wat betreft de constructie verdelen in twee groepen: schuifventielen en klepventielen. In dit blog leggen wij de verschillen voor je uit.

 

Het klepventiel

Bij de klepventielen wordt de luchtdoorgang tussen de ventielpoorten afgesloten door een klep of schotel die voorzien is van pakkingen. Deze ventielen zijn robuust en minder gevoelig voor vuil dan schuifventielen. Smering van de perslucht is in principe niet nodig. Doordat de doorlaat van de klep door de voedingsdruk wordt afgesloten is een goede afdichting min of meer gegarandeerd. Dit maakt de ventielen geschikt voor toepassingen in lastige omstandigheden. De ventielen slijten nauwelijks waardoor ze een lange levensduur hebben.


> Lees meer

Welke pneumatische cilinder kies ik voor een klem-, stop- of liftfunctie?

Pneumatiek, 30 January 2019

Pneumatische cilinders met geleiding staan bekend als de werkpaarden binnen de industriële automatisering. Bovendien zijn ze natuurlijk  een bewezen concept. Ze worden vaak ingezet voor klem-, stop- of liftfuncties. Ten opzichte van standaard cilinders zonder geleiding zijn ze geschikt voor het opvangen van zijwaartse krachten. Ze bieden stabiliteit, precisie en een langere levensduur. Ook hebben ze vaak vele montagemogelijkheden en heb je keuze uit meerdere einddempingsvarianten.


> Lees meer

Pneumatiek: hoe werkt een 5/3 ventiel?

Pneumatiek, 5 March 2018

Een 5/3 ventiel is een ventiel met 5 aansluitpoorten en 3 schakelstanden.

De 5 aansluitpoorten zijn:

  • één voedingspoort (1)
  • twee uitgangspoorten (2 en 4)
  • twee ontluchtingspoorten (3 en 5)

De 3 vierkanten geven aan dat het ventiel 3 schakelstanden heeft.

5/3 ventiel poorten en standen


> Lees meer

Hoe bereken ik de drukkracht van een pneumatische cilinder?

Pneumatiek, 23 March 2018

De theoretische druk- en trekkracht van een pneumatische cilinder wordt bepaald door:

  • de werkdruk
  • de oppervlakte van de zuiger

 

De trekkracht (ingaande beweging) is altijd lager dan de drukkracht (uitgaande beweging) omdat de oppervlakte van de zuiger dan kleiner is. De oppervlakte van de zuigerstang gaat namelijk van de oppervlakte van de zuiger af. De rode lijnen in de onderstaande afbeeldingen maken dit duidelijk.


> Lees meer

Pneumatiek: hoe werkt een 5/2 ventiel?

Pneumatiek, 7 September 2017

Een 5/2 ventiel is een ventiel met 5 aansluitpoorten en 2 schakelstanden.

De 5 aansluitpoorten zijn:

  • één voedingspoort (1)
  • twee uitgangspoorten (2 en 4)
  • twee ontluchtingspoorten (3 en 5)

De beide vierkanten geven aan dat het ventiel 2 schakelstanden heeft.

poorten en standen 5/2 ventiel


> Lees meer

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 4

Pneumatiek, 28 August 2017

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 4: verminder de wrijving

 

Gebruik gesmeerde perslucht in stoffige omgevingen.

Smering vermindert de slijtage van de afdichtingen. In normale omstandigheden is ongesmeerde perslucht aan te bevelen.

Voordelen: 

  • Voorkomt indringen van stof, hierdoor kan het vet in de cilinder niet uitharden.
  • Er onstaat minder warmte in de cilinder.

Nadelen:

  • Het smeertoestel moet van voldoende olie voorzien blijven.
  • Kans op vervuiling van de omgeving bij lekkage.

> Lees meer

Hoe werkt een snelontluchtingsventiel?

Pneumatiek, 23 August 2017

Een snelontluchtingsventiel - vaak ook snelontluchter genoemd - zorgt voor een versnelde beweging van de zuigerstang van een pneumatische cilinder.

Zonder een snelontluchtingsventiel ontsnapt de retourlucht via de luchtslang en het stuurventiel, dus via dezelfde route als de ingaande lucht. In sommige gevallen kan dit betekenen dat de cilindersnelheid hierdoor te traag is.


> Lees meer

Pneumatiek: hoe werkt een 3/2 ventiel?

Pneumatiek, 19 April 2017

Een 3/2 ventiel heeft 3 aansluitpoorten en 2 schakelstanden.

De 3 aansluitpoorten zijn:

  • een voedingspoort (nr. 1)
  • een uitgangspoort (nr. 2)
  • en een ontluchtingspoort (nr. 3)

De beide vierkanten geven aan dat het ventiel 2 schakelstanden heeft.

3/2 ventiel, poorten en standen


> Lees meer

Pneumatiek: wat is de beste plek voor een snelheidsregelventiel?

Pneumatiek, 13 February 2017

Snelheidsventielen zijn ventielen die de flow in één stromingsrichting regelen. In de andere richting is er vrije doorstroming van de lucht. Dit zie je hiernaast ook terug in het pneumatisch symbool van een snelheidsregelventiel. Je gebruikt ze om de snelheid van een pneumatische cilinder te regelen. Een smoorventiel regelt de flow beide kanten op. 

Snelheidsregelventielen kun je het beste rechtstreeks op - of zo dicht mogelijk bij - de cilinder plaatsen. Doordat je hiermee het te smoren luchtvolume zo klein mogelijk houdt heb je minder last van veranderingen in snelheid vanwege schommelingen in de cilinderbelasting. Een voorbeeld van dit ventiel zie je op afb. 1.


> Lees meer

Pneumatiek: het EN ventiel en het OF ventiel

Pneumatiek, 25 August 2016

Het EN ventiel en het OF ventiel komen allebei vaak voor in pneumatische schema’s. Beide ventielen hebben 2 ingangen en 1 uitgang, maar de functies verschillen van elkaar.


> Lees meer

Wat zijn pneumatische symbolen?

Pneumatiek, 4 January 2016

Pneumatische symbolen zijn grafische voorstellingen van pneumatische componenten zoals bijvoorbeeld cilinders, ventielen en luchtverzorgingcomponenten. Deze symbolen gebruik je bij het ontwerpen van een pneumatische schema voor een installatie. De opbouw van de symbolen ligt vast in de norm ISO 1219-1.


> Lees meer

Kan ik pneumatische cilinders van verschillende merken onderling uitwisselen?

Pneumatiek, 17 November 2015

Pneumatische cilinders die volgens ISO normen zijn gemaakt kun je wat betreft maatvoering onderling uitwisselen. Alle inbouwmaten van deze cilinders zijn gelijk. Dat geldt dus ook voor de schroefdraad op de zuigerstang. De meest gangbare ISO normen zijn ISO 6432 en ISO 15552.


> Lees meer

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 3

Pneumatiek, 15 September 2015

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 3: verlaag de werkdruk

 

Verlaag de persluchtdruk op machineniveau.

Voordeel: 

  • Een lagere werkdruk betekent flinke kostenbesparingen.

Nadeel:

tabel besparingen


> Lees meer
Tags

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 2

Pneumatiek, 19 August 2015

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 2: verminder de kans op luchtlekkage

 

Gebruik cilinders met ronde zuigers/zuigerstangen.

Ovale of vierkante zuigers/zuigerstangen zijn moeilijker af te dichten dan ronde, met als gevolg meer kans op lekkage.

Voordeel:

  • Optimale afdichtingsoppervlak.

Nadeel:

  • De zuigerstang kan roteren.

ovaal-rond-vierkant 


> Lees meer

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 1

Pneumatiek, 17 June 2015

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 1: verminder het luchtverbruik


Gebruik enkelwerkende cilinders als hier mogelijkheden voor zijn. Een mechanische veer zorgt dan voor de retourslag.

Voordelen : 

  • Minder lucht nodig.
  • Minder aansluitpoorten met kans op lekkage.
  • Minder componenten nodig, zoals snelheidsregelventielen, slang, dempers, etc.

Nadelen:

  • Een enkelwerkende cilinder geeft minder duwkracht t.o.v. een dubbelwerkende cilinder met dezelfde boring. De veer van de enkelwerkende cilinder zorgt voor een extra tegendruk en die moet ook overwonnen worden.
  • Minder kracht voor de retourslag.
  • Alleen voor korte slaglengtes (vaak maximaal 50 mm).
  • Beperkte snelheid van de retourslag.
 

van dubbelwerkend naar enkelwerkend


> Lees meer

Hoe verhoog ik lokaal de persluchtdruk in mijn installatie?

Pneumatiek, 15 June 2015

Heb je in een persluchtleiding een werkdruk van 6 bar maar heb je voor een specifieke toepassing in een installatie net even iets meer druk nodig? Dat kun je natuurlijk oplossen door de werkdruk in de gehele persluchtleiding te verhogen, maar dit leidt onder andere tot een flinke stijging van de energiekosten.
Het alternatief is een drukbooster.


> Lees meer

Hoe bereken ik het luchtverbruik van een pneumatische cilinder?

Pneumatiek, 7 May 2015

Het luchtverbruik van een pneumatische cilinder kun je uitrekenen met een formule. Bij een dubbelwerkende cilinders is het luchtverbruik van de uitgaande slag groter dan van de ingaande slag. Bij de ingaande slag heb je namelijk te maken met de zuigerstang die ook een bepaald volume heeft.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen monostabiele en bistabiele ventielen?

Pneumatiek, 9 March 2015

Monostabiele ventielen zijn ventielen waarbij een continue stuursignaal nodig is om het ventiel om te schakelen. Valt dit stuursignaal weg dan schakelt het ventiel d.m.v. veerkracht weer naar zijn ruststand.


> Lees meer

Wat betekenen de cijfers op pneumatische ventielen?

Pneumatiek, 9 March 2015

De cijfers op de ventielen geven de functies van de poorten aan, zodat je het ventiel eenvoudig op de juiste wijze kunt aansluiten:

  • 1 (11) aansluitpoort voor de voeding (11 bij een normaal geopend ventiel)
  • 2 en 4 aansluitpoorten voor de werkleidingen
  • 3 (33) ontluchtingspoort van werkleiding 2 (33 bij een normaal geopend ventiel)
  • 5 ontluchtingspoort van werkleiding 4
  • 10 stuurpoort voor reset 2/2 of 3/2 ventiel
  • 12 stuurpoort voor lucht van poort 1 naar poort 2
  • 14 stuurpoort voor lucht van poort 1 naar poort 4
  • 82 ontluchting stuurpoort 12
  • 84 ontluchting stuurpoort 14
  • 110 stuurpoort voor lucht van poort 11 naar poort 2

> Lees meer