Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Hoe werkt een filterdrukregelaar?

Pneumatiek, 17 June 2022

De filterdrukregelaar (bij Festo een LFR genoemd), vormt de basis voor de persluchtverzorging in jouw machine. Naast de controlefunctie voor het regelen van de druk, kent de LFR een ontvochtingsfunctie en een filtermodule om de luchtkwaliteit te waarborgen.


> Lees meer
Tags

Wanneer kies ik voor beluchte of ontluchte smoring bij snelheidsregelventielen?

Pneumatiek, 10 February 2022

De snelheid van een pneumatische cilinder regel je met snelheidsregelventielen. Dit ventiel heeft een aanpasbare vernauwing die de toevoer van de hoeveelheid perslucht regelt. De meeste snelheidsregelventielen hebben een terugslagklep. Dit betekent dat de lucht in één richting gesmoord wordt en in de andere richting via een ander kanaal vrij kan doorstromen. Omdat deze regelaars in één richting regelen zijn er twee versies beschikbaar. Een regelaar voor de ontluchting en een regelaar voor de beluchting. Maar wat is precies het verschil?


> Lees meer
Tags

Makkelijk luchtverzorging demonteren met Festo aansluitblokken

Pneumatiek, 3 December 2021

Bij het samenstellen van een luchtverzorgingseenheid is het handig dat je vast rekening houdt met eventuele demontage. In de praktijk zien wij vaak dat deze units direct aan de leiding geschroefd worden. Eenmaal tussen de leiding geschroefd kun je hem dan bij onderhoud of vervanging niet zo makkelijk weer losmaken. In veel gevallen moet je dan een deel van het leidingnet losmaken of zelfs doorzagen om de unit eruit te kunnen halen. Vervolgens kost het weet tijd en geld om de boel weer te herstellen.


> Lees meer
Tags

Hoe kies ik de juiste pneumatische koppeling?

Pneumatiek, 22 June 2021

Koppelingen zijn belangrijke onderdelen in de pneumatiek. Ze vormen immers de verbinding tussen de verschillende pneumatische componenten zoals bijvoorbeeld een cilinder, ventiel of luchtverzorgingsunit. Een juiste keuze voorkomt lekkages, draagt bij aan de betrouwbare en nauwkeurige werking van de componenten en gaat een onnodig hoog persluchtverbruik en storingen tegen. In deze blog zetten we gestructureerd uiteen welke criteria de juiste keuze bepalen en helpen wij je bij het selecteren van de juiste koppeling uit het uitgebreide pakket van Festo.


> Lees meer
Tags

De 5 onmisbare hulpmiddelen bij het aansluiten van pneumatische slangen en koppelingen

Pneumatiek, 4 May 2021

Hoe knip of snijd je een stuk luchtslang op de juiste manier af? Zijn hier hulpmiddelen voor? In dit blog lees je met welke Festo tools jij luchtlekkage kunt voorkomen, de levensduur van pneumatische systemen kunt verlengen en ook de veiligheid verbetert.


> Lees meer
Tags

Wat is de functie van het slowstartventiel?

Pneumatiek, 24 July 2020

Het slowstartventiel is een belangrijk onderdeel van een pneumatische installatie. Het beschermt zowel de installatie als de machine-operators.

De snelheid van pneumatische cilinders wordt geregeld met snelheidsregelventielen die meestal de uitgangslucht smoren. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de gehele machine drukloos is, bijvoorbeeld aan het begin van de werkdag of na onderhoud. In dit geval zijn alle cilinderkamers drukloos en is er dus geen uitgangslucht om te smoren. Dat betekent dat wanneer de machine plots onder druk komt te staan de cilindersnelheid ongecontroleerd hoog is bij de cilinders niet in hun ruststand staan. Dit kan niet alleen leiden tot gevaarlijke situaties voor de machine-operators, maar kan ook de machine beschadigen.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen enkel- en dubbelwerkende pneumatische cilinders?

Pneumatiek, 22 May 2020

Een pneumatische cilinder zorgt voor een rechtlijnige punt-naar-punt beweging. Op deze manier kun je perslucht omzetten in een lineaire beweging. De meest toegepaste cilinder is de cilinder met een zuigerstang (afb. 1). Deze bestaat in 2 varianten, de enkelwerkende en de dubbelwerkende cilinder. Overigens zijn er ook pneumatische cilinders die een roterende beweging maken, maar die vallen buiten het onderwerp van dit blog.


> Lees meer

3 belangrijke selectiecriteria bij de keuze van een vacuümgenerator

Pneumatiek, 5 May 2020

 

Wanneer gebruik je vacuüm?

Als mechanische en handmatige grijpmethodes praktisch niet mogelijk zijn is het oppakken van producten of onderdelen met een zuignap de eenvoudigste oplossing. Daarnaast zijn er nog andere toepassingen met vacuüm, bijvoorbeeld het fixeren van producten, het wegzuigen van dampen en het uitvoeren van lektesten.


> Lees meer

Hoe kies ik de juiste zuignap?

Pneumatiek, 5 May 2020

De meest gangbare toepassingsmogelijkheden van vacuüm vind je terug bij het grijpen, heffen, verplaatsen, draaien en stapelen van voorwerpen. Dit grijpen van voorwerpen gebeurt met de hulp van zuignappen.

Bij het kiezen van de juiste zuignap komt er meer kijken dan alleen het gewicht van het op te pakken voorwerp. Ook de afmetingen, vorm en de omgevingsomstandigheden zijn van invloed op de keuze van de juiste zuignap. In dit blog geven we je richtlijnen mee die je helpen bij het selecteren van de juiste zuignap.

 


> Lees meer

Hoe werkt een luchtgestuurde terugslagklep?

Pneumatiek, 18 July 2019

Waarschijnlijk ben je wel bekend met een ‘normale’ terugslagklep. In de pneumatiek zorgt deze ervoor dat de lucht ongehinderd van poort 1 naar poort 2 kan stromen. De andere kant op wordt de luchtstroom geblokkeerd. Het pneumatisch symbool van deze terugslagklep ziet er zo uit:

pneumatisch symbool terugslagklep 

 


> Lees meer

Hoe werkt de instelbare einddemping bij pneumatische cilinders?

Pneumatiek, 24 April 2019

De zuiger van een pneumatische cilinder moet aan het einde van de slag opgevangen en afgeremd worden. De meest eenvoudige manier van afremmen is d.m.v. een elastische bufferring (afb. 1). Dit wordt ook wel vaak een vaste einddemping genoemd. Aan het einde van de cilinderslag 'botst' de zuiger tegen de bufferrring en remt daardoor af. Dit type bufferring wordt vaak gebruikt bij kleine cilinderdiameters waarbij het te verplaatsen massa niet zo hoog is. Een nadeel van deze manier is dat je geen controle hebt over de snelheid en impact van de demping. De grotere cilinders zijn vaak voor zien een een pneumatisch regelbare einddemping (afb. 2). Hiermee heb je wel controle over  de snelheid en impact van de demping.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen een klepventiel en een schuifventiel?

Pneumatiek, 8 February 2019

Pneumatische ventielen kun je wat betreft de constructie verdelen in twee groepen: schuifventielen en klepventielen. In dit blog leggen wij de verschillen voor je uit.

 

Het klepventiel

Bij de klepventielen wordt de luchtdoorgang tussen de ventielpoorten afgesloten door een klep of schotel die voorzien is van pakkingen. Deze ventielen zijn robuust en minder gevoelig voor vuil dan schuifventielen. Smering van de perslucht is in principe niet nodig. Doordat de doorlaat van de klep door de voedingsdruk wordt afgesloten is een goede afdichting min of meer gegarandeerd. Dit maakt de ventielen geschikt voor toepassingen in lastige omstandigheden. De ventielen slijten nauwelijks waardoor ze een lange levensduur hebben.


> Lees meer

Welke pneumatische cilinder kies ik voor een klem-, stop- of liftfunctie?

Pneumatiek, 30 January 2019

Pneumatische cilinders met geleiding staan bekend als de werkpaarden binnen de industriële automatisering. Bovendien zijn ze natuurlijk  een bewezen concept. Ze worden vaak ingezet voor klem-, stop- of liftfuncties. Ten opzichte van standaard cilinders zonder geleiding zijn ze geschikt voor het opvangen van zijwaartse krachten. Ze bieden stabiliteit, precisie en een langere levensduur. Ook hebben ze vaak vele montagemogelijkheden en heb je keuze uit meerdere einddempingsvarianten.


> Lees meer

Pneumatiek: hoe werkt een 5/3 ventiel?

Pneumatiek, 5 March 2018

Een 5/3 ventiel is een ventiel met 5 aansluitpoorten en 3 schakelstanden.

De 5 aansluitpoorten zijn:

  • één voedingspoort (1)
  • twee uitgangspoorten (2 en 4)
  • twee ontluchtingspoorten (3 en 5)

De 3 vierkanten geven aan dat het ventiel 3 schakelstanden heeft.

5/3 ventiel poorten en standen


> Lees meer

Hoe bereken ik de drukkracht van een pneumatische cilinder?

Pneumatiek, 23 March 2018

De theoretische druk- en trekkracht van een pneumatische cilinder wordt bepaald door:

  • de werkdruk
  • de oppervlakte van de zuiger

 

De trekkracht (ingaande beweging) is altijd lager dan de drukkracht (uitgaande beweging) omdat de oppervlakte van de zuiger dan kleiner is. De oppervlakte van de zuigerstang gaat namelijk van de oppervlakte van de zuiger af. De rode lijnen in de onderstaande afbeelding maken dit duidelijk.


> Lees meer

Pneumatiek: hoe werkt een 5/2 ventiel?

Pneumatiek, 7 September 2017

Een 5/2 ventiel is een ventiel met 5 aansluitpoorten en 2 schakelstanden.

De 5 aansluitpoorten zijn:

  • één voedingspoort (1)
  • twee uitgangspoorten (2 en 4)
  • twee ontluchtingspoorten (3 en 5)

De beide vierkanten geven aan dat het ventiel 2 schakelstanden heeft.

poorten en standen 5/2 ventiel


> Lees meer

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 4

Pneumatiek, 28 August 2017

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 4: verminder de wrijving

 

Gebruik gesmeerde perslucht in stoffige omgevingen.

Smering vermindert de slijtage van de afdichtingen. In normale omstandigheden is ongesmeerde perslucht aan te bevelen.

Voordelen: 

  • Voorkomt indringen van stof, hierdoor kan het vet in de cilinder niet uitharden.
  • Er onstaat minder warmte in de cilinder.

Nadelen:

  • Het smeertoestel moet van voldoende olie voorzien blijven.
  • Kans op vervuiling van de omgeving bij lekkage.

> Lees meer

Hoe werkt een snelontluchtingsventiel?

Pneumatiek, 23 August 2017

Een snelontluchtingsventiel - vaak ook snelontluchter genoemd - zorgt voor een versnelde beweging van de zuigerstang van een pneumatische cilinder.

Zonder een snelontluchtingsventiel ontsnapt de retourlucht via de luchtslang en het stuurventiel, dus via dezelfde route als de ingaande lucht. In sommige gevallen kan dit betekenen dat de cilindersnelheid hierdoor te traag is.


> Lees meer

Pneumatiek: hoe werkt een 3/2 ventiel?

Pneumatiek, 19 April 2017

Een 3/2 ventiel heeft 3 aansluitpoorten en 2 schakelstanden.

De 3 aansluitpoorten zijn:

  • een voedingspoort (nr. 1)
  • een uitgangspoort (nr. 2)
  • en een ontluchtingspoort (nr. 3)

De beide vierkanten geven aan dat het ventiel 2 schakelstanden heeft.

3/2 ventiel, poorten en standen


> Lees meer

Pneumatiek: wat is de beste plek voor een snelheidsregelventiel?

Pneumatiek, 13 February 2017

Snelheidsventielen zijn ventielen die de flow in één stromingsrichting regelen. In de andere richting is er vrije doorstroming van de lucht. Dit zie je hiernaast ook terug in het pneumatisch symbool van een snelheidsregelventiel. Je gebruikt ze om de snelheid van een pneumatische cilinder te regelen. Een smoorventiel regelt de flow beide kanten op. 

Snelheidsregelventielen kun je het beste rechtstreeks op - of zo dicht mogelijk bij - de cilinder plaatsen. Doordat je hiermee het te smoren luchtvolume zo klein mogelijk houdt heb je minder last van veranderingen in snelheid vanwege schommelingen in de cilinderbelasting. Een voorbeeld van dit ventiel zie je op afb. 1.


> Lees meer

Pneumatiek: het EN ventiel en het OF ventiel

Pneumatiek, 25 August 2016

Het EN ventiel en het OF ventiel komen allebei vaak voor in pneumatische schema’s. Beide ventielen hebben 2 ingangen en 1 uitgang, maar de functies verschillen van elkaar.


> Lees meer

Wat zijn pneumatische symbolen?

Pneumatiek, 4 January 2016

Pneumatische symbolen zijn grafische voorstellingen van pneumatische componenten zoals bijvoorbeeld cilinders, ventielen en luchtverzorgingcomponenten. Deze symbolen gebruik je bij het ontwerpen van een pneumatische schema voor een installatie. De opbouw van de symbolen ligt vast in de norm ISO 1219-1.


> Lees meer

Kan ik pneumatische cilinders van verschillende merken onderling uitwisselen?

Pneumatiek, 17 November 2015

Pneumatische cilinders die volgens ISO normen zijn gemaakt kun je wat betreft maatvoering onderling uitwisselen. Alle inbouwmaten van deze cilinders zijn gelijk. Dat geldt dus ook voor de schroefdraad op de zuigerstang. De meest gangbare ISO normen zijn ISO 6432 en ISO 15552.


> Lees meer

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 3

Pneumatiek, 15 September 2015

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 3: verlaag de werkdruk

 

Verlaag de persluchtdruk op machineniveau.

Voordeel: 

  • Een lagere werkdruk betekent flinke kostenbesparingen.

Nadeel:

tabel besparingen


> Lees meer
Tags

Bespaar op perslucht met deze tips! Cilinders, deel 2

Pneumatiek, 19 August 2015

Lucht is gratis, maar dat geldt niet voor perslucht. Veel perslucht gaat verloren door lekkages maar ook bespaar je perslucht door aanpassingen in het ontwerp en door het gebruik van pneumatische componenten die zo min mogelijk energie verbruiken. Hoe? Dat lees je in de tips die wij graag met je delen.

 

Cilinders deel 2: verminder de kans op luchtlekkage

 

Gebruik cilinders met ronde zuigers/zuigerstangen.

Ovale of vierkante zuigers/zuigerstangen zijn moeilijker af te dichten dan ronde, met als gevolg meer kans op lekkage.

Voordeel:

  • Optimale afdichtingsoppervlak.

Nadeel:

  • De zuigerstang kan roteren.

ovaal-rond-vierkant 


> Lees meer