Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Tandriemprofielen en de bestelcoderingen

Omspannen aandrijvingen, 20 September 2019

Tandriemen die in de industrie worden gebruikt zijn verkrijgbaar in verschillende profielen:

  • metrische tandriemen
  • conventionele tandriemen
  • hoogvermogen tandriemen

In dit blog lees je meer over deze verschillende profielsoorten en leggen wij uit hoe de bestelcodering van de tandriemen is opgebouwd.

Verder vind je ook nog een handige poster met de afmetingen van de gangbare tandriem- en V-riemprofielen.

 


> Lees meer

De lengte-aanduiding bij V-riemen

Omspannen aandrijvingen, 4 July 2019

V-riemen zijn gestandaardiseerd zodat ze van verschillende fabrikanten onderling uitwisselbaar zijn. Uitleg over de verschillende profielen lees je in ons blog: wat zijn de gangbare V-riemprofielen?.

In dit artikel leggen wij het verschil in lengte-aanduidingen uit. Ook vind je een handige calculator waarmee je de riemlengte bepaalt.


> Lees meer

Hoe meet je de voorspanning van een aandrijfriem met de Conti VSM mini?

Omspannen aandrijvingen, 11 June 2019

Riemaandrijvingen zoals V-riem- of tandriemaandrijvingen moeten met een bepaalde voorspanning gemonteerd worden. Montage met de juiste voorspanning - én een juiste uitlijning - draagt bij aan een optimale levensduur van de aandrijving.

De voorspanning kun je mechanisch of elektronisch meten. Mechanisch doe je dit met behulp van een apparaat die de voorspanning meet door het apparaat op de rug van een gemonteerde riem naar beneden te duwen. De elektronische instrumenten meten de frequentie van de trillingen.


> Lees meer

Wat zijn de gangbare V-riemprofielen?

Omspannen aandrijvingen, 27 May 2019

Een V-riem (ook wel bekend als V-snaar) is een aandrijfriem die over minimaal 2 poelies met dezelfde V-vorm loopt. De werking is gebaseerd op wrijving. De wrijving tussen de flanken van de V-riem en de poelie zorgt ervoor dat het vermogen van de aandrijfpoelie wordt doorgegeven aan de andere poelie.

Vanwege de relatief lage kosten, het installatiegemak en de beschikbaarheid van vele soorten en maten kom je ze tegen in de meest uiteenlopende toepassingen in bijvoorbeeld de industrie, landbouw en automobielindustrie.


> Lees meer

Hoe herken ik het type rollenketting?

Omspannen aandrijvingen, 16 August 2018

Je kent het vast wel: je moet de aandrijfketting op een machine vervangen, maar de kettingaanduiding op de buitenschakel is onleesbaar geworden. Gelukkig weet jij na het lezen van dit artikel waar je op moet letten om tot het juiste type en maat aandrijfketting te komen.

Om het juiste type ketting te bepalen zijn deze drie ketting maten belangrijk:

  • roldiameter (d1)
  • inwendige breedte (b1)
  • steek (p)
 

de 3 belangrijkste maten om een rollenketting te identificeren


> Lees meer

Hoe monteer ik een taperlock klembus?

Omspannen aandrijvingen, 30 May 2017

 

Wat is een taperlock klembus?

Een taperlock klembus is een conische klembusconstructie om bijvoorbeeld een kettingwiel of V-riemschijf op een as te bevestigen. Hierbij wordt het koppel over de gehele omtrek overgebracht. Het gebruik van een spie is in principe niet nodig. Door het aandraaien van de stelbouten met het juiste aanhaalmoment ontstaat er een sterke verbinding tussen de naaf en de as.


> Lees meer

Transportkettingen met meenemers

Omspannen aandrijvingen, 23 June 2017

Transportkettingen zijn in een aantal varianten leverbaar. Wat zijn de verschillen? Dat leggen wij in dit artikel voor je uit.

Wil je ook weten hoe een ketting is opgebouwd? Ook de onderdelen komen aan bod.


> Lees meer

Zelfsmerende rollenkettingen. Wat houdt dit in?

Omspannen aandrijvingen, 17 February 2017

Bij standaard rollenkettingen zorgt de slijtage tussen de pen en de bus voor een verlenging van de ketting. Om dit te voorkomen - en dus ook de levensduur te verlengen - is het belangrijk dat je de ketting regelmatig goed smeert. Dit is in de praktijk nog wel eens lastig of zelfs helemaal niet gewenst.


> Lees meer

Hoe is een rollenketting opgebouwd?

Omspannen aandrijvingen, 9 November 2015

Een rollenketting maakt deel uit van een kettingaandrijving. Een kettingaandrijving bestaat dus uit een eindloze aandrijfketting in combinatie met twee of meerdere kettingwielen. Een kettingaandrijving combineert de voordelen van tandwieloverbrengingen met die van de riemaandrijvingen. Het voordeel van een tandwieloverbrenging is dat deze slipvrij is en het voordeel van een riemaandrijving is de grote hartafstand en de mogelijkheid tot het gelijktijdig aandrijven van meerdere assen.

De meest toegepaste aandrijfketting is een rollenketting en daar gaan we dan ook verder op in.


> Lees meer