Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Wat is koudlassen en hoe voorkom ik dit?

Bevestigingstechniek, 13 March 2020

 

Wat is koudlassen (vreten)?

Koudlassen is een verschijnsel wat kan optreden bij het - voornamelijk op hoge snelheid - vastdraaien van schroefdraadverbindingen. Het wordt veroorzaakt door een combinatie van druk en wrijving (hoge wrijvingswaarde bij rvs). Je merkt het als tijdens het vastdraaien van een bout de schroefdraad vast komt te zitten in een moer of tapgat. En, als de bout eenmaal vast zit kun je hem meestal niet op de normale manier verwijderen. Dan wordt het slijpen, boren of tappen.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen RVS A2 en RVS A4?

Bevestigingstechniek, 13 February 2020

RVS A2 en RVS A4 zijn aanduidingen voor (austinitische) roestvaststalen bevestigingsmaterialen. In andere toepassingen kom je RVS A2 tegen als RVS304 en RVS A4 als RVS316.


> Lees meer

Wat is het verschil tussen fijne en grove (normale) schroefdraad?

Bevestigingstechniek, 27 January 2020

Grove (of normale) schroefdraad heeft een grotere spoed (dit is het aantal draadgangen per inch) ten opzichte van fijne schroefdraad. Voor de meeste toepassingen wordt tegenwoordig grove schroefdraad gebruikt. In sommige situatie is een fijne schroefdraad handiger, zoals bijvoorbeeld bij een fijnafstelling. Daarnaast kom je het in de automobielsector nog regelmatig tegen. Omdat fijne schroefdraad minder vaak voorkomt is het soms lastiger te verkrijgen. Bij ons vind je echter nog een ruim assortiment bouten en moeren met fijne schroefdraad.


> Lees meer

Altijd de juiste sleutelmaat bij de hand

Bevestigingstechniek, 1 August 2019

Zoek jij ook vaak naar de juiste sleutelmaat om die bout of schroef aan te draaien?
Dan hoef je niet verder te kijken, wij hebben namelijk een handige poster gemaakt met daarin de sleutelwijdtes voor bouten en schroeven. Niet alleen met zowel uitwendig als inwendig zeskant maar ook met inwendig torx. Uiteraard voor alle gangbare metrische maten maar ook voor bevestigingsmaterialen met UNC, UNF en BSW schroefdraden.


> Lees meer

Hoe geef ik de juiste lengte van een bout of schroef aan?

Bevestigingstechniek, 4 September 2018

Het komt bij ons nog wel eens voor dat klanten bouten of schroeven bestellen en vervolgens blijkt na levering de maat toch niet helemaal te kloppen.
De diameter van de schroefdaad is dan niet het probleem, maar waar het dan meestal fout gaat is bij het bepalen van de lengte van de bout of schroef. Deze blijkt dan af te wijken van de opgegeven lengte.
Bij een zeskantbout of inbusbout met cilindrische kop bepaal je de lengte door te meten vanaf het begin van de schroefdraad tot onder de kop van de bout. Heb je echter te maken met een bout waarvan de kop is verzonken (ook wel platverzonken genoemd), dan meet je echter de totale lengte van de bout, dus inclusief de kop.


> Lees meer

Wat is het aandraaimoment van een bout?

Bevestigingstechniek, 25 May 2018

Het aandraaimoment - of aanhaalmoment - is het moment (kracht x arm) waarmee je de bout mag aandraaien.

Door het aandraaien van een bout ontstaan spanningen in het materiaal van de bout en van de constructiedelen. Om te voorkomen dat deze spanningen leiden tot schade aan de schroefdraad en de te klemmen constructiedelen -of zelfs tot het breken van de bout- worden bouten met een vooraf bepaald aandraaimoment vastgedraaid.


> Lees meer

Uitwendig schroefdraad herkennen

Bevestigingstechniek, 31 October 2017

Schroefdraden zijn er in vele soorten en afmetingen. Daar ben je waarschijnlijk zelf ook wel achtergekomen. Bij metrische schroefdraden is het bepalen van de schroefdraad niet zo lastig. Heb je te maken met bijvoorbeeld BSP, UNC of BSW draad, dan wordt het al snel lastiger.

Om je hiermee te helpen kun je de onderstaande stappen volgen:


> Lees meer

Ik zie 8.8 op een boutkop staan, wat betekent dit?

Bevestigingstechniek, 2 April 2015

Dit is de aanduiding van de mechanische eigenschappen voor bouten. In dit geval is het 8.8, maar het kan ook 4.6, 4.8, 10.9 of 12.9 zijn.

Het eerste getal komt overeen 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm². Bij een 8.8 bout is de treksterke dus 8 x 100 = 800 N/mm².

Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte (Rm) maal 10.


> Lees meer