Blog

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Wat betekenen de kleuren van Rotex tandkransen?

Aandrijftechniek, 6 September 2021

De Rotex koppeling is een elastische koppeling die bestaat uit 2 koppelingsnaven en een kunststof tandkrans (spider). Dit type koppeling wordt wereldwijd veel toegepast. De koppeling is elastische en doorslagvrij.

De standaard tandkransen voor deze askoppelingen zijn leverbaar in meerdere kleuren. Elke kleur duidt een specifieke materiaalsoort en hardheid.

Tegenwoordig is het standaard materiaal voor de Rotex tandkransen het verbeterde polyurethaan T-PUR®. Dit materiaal is bestand tegen hogere temperaturen en heeft een aanzienlijk langere levensduur dan het hiervoor veel toegepaste polyurethaan. Deze polyurethaan tandkransen zijn nog steeds verkrijgbaar. T-PUR® kun je herkennen aan de kleuren oranje, paars en groen. De polyurethaan tandkransen zijn geel of rood.


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 1: de onderhoudstrategieën

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Er zijn veel manieren waarmee je machines of zelfs complete systemen kunt bewaking. Met bewaking kun je vroegtijdig eventuele schade en mogelijke storingen opsporen. Maar bewaking - vaak ook conditiebewaking genoemd -  is echter niet altijd economisch zinvol voor elke machine of systeem.

In deze serie van 4 blogs, met dank aan Schaeffler, geven wij je een overzicht van de onderhoudsopties en -methodes waaruit je kunt kiezen. Ook lees je hoe je een conditiebewakingssysteem kunt opzetten. Dit doen we met een voorbeeld over trillingsconditiebewaking. Daarnaast hebben wij ook tips, rekenvoorbeelden, checklists en voorbeelden uit de praktijk.

In dit eerste deel gaan we in op de verschillende onderhoudsstrategieën.


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 2: de onderhoudsmethoden

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Er zijn veel manieren waarmee je machines of zelfs complete systemen kunt bewaken. Met bewaken kun je vroegtijdig eventuele schade en mogelijke storingen opsporen. Maar bewaking - vaak ook conditiebewaking genoemd - is echter niet altijd economisch zinvol voor elke machine of systeem.

In deze serie van 4 blogs, met dank aan Schaeffler, geven wij je een overzicht van de onderhoudsopties en -methodes waaruit je kunt kiezen. Ook lees je hoe je een conditiebewakingssysteem kunt opzetten. Dit doen we met een voorbeeld over trillingsconditiebewaking. Daarnaast hebben wij ook tips, rekenvoorbeelden, checklists en voorbeelden uit de praktijk.

In het eerste deel zijn wij ingegaan op de verschillende onderhoudsstrategieën. Dit tweede deel gaat over de verschillende onderhoudsmethodes die je kunt toepassen.


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 3: hoe bouw ik een conditiebewakingssyteem op?

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Het selecteren en ontwerpen van het juiste methode is belangrijk voor conditiebewaking. In het eerste en tweede deel van deze blogserie heb je al meer kunnen lezen over de mogelijke strategieën en methodes. In dit derde deel laten we zien hoe je een trillingsanalysesysteem opbouwt. Trillingsanalyse is namelijk een methode van conditiebewaking die je in de praktijk vaak tegen komt.

Deze methode wordt meestal opgebouwd volgens DIN ISO 13373, dit is de norm voor trillingsanalyse. De norm adviseert om een flowchart te maken om de structuur en uitvoering van een geschikt trillingsanalysesysteem in kaart te brengen.
Om hierin succesvol te zijn moet je op de volgende punten letten:


> Lees meer
Tags

Conditiebewaking - deel 4: vragen aan de expert

Aandrijftechniek, 3 August 2021

Het selecteren en ontwerpen van het juiste methode is belangrijk voor conditiebewaking. In het eerste en tweede deel van deze blogserie heb je al meer kunnen lezen over de mogelijke strategieën en methodes.
In het derde deel zag je hoe je een trillingsanalysesysteem opbouwt. In dit vierde deel kom je onder andere te weten waar je aan moet denken als je wil gaan starten met conditiebewaking.


> Lees meer
Tags

Waarom zou ik een frequentieregelaar toepassen?

Aandrijftechniek, 7 December 2020

Voordat we ingaan op de frequentieregelaar leggen we eerst uit hoe een draaistroommotor (deze kom je heel veel tegen in de industrie) kan worden ingeschakeld:

 

Direct schakelen

Bij direct schakelen sluit je de motor direct op het elektriciteitsnet aan. Hierdoor kan de aanloopstroom oplopen tot 6 à 8 maal de nominale stroom. Bij IE3 high efficiency motoren is deze nog hoger, 8 tot 11 maal de nominale stroom. (de nominale stroom vind je op het typeplaatje van de motor)


> Lees meer

Hoe inspecteer ik een platenrem van een elektromotor?

Aandrijftechniek, 11 May 2020

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij IP Duursma 

Tijdens het gebruik van een veiligheidsrem/platenrem op een elektromotor ontstaat slijtage van de remplaat. Gebruik je de rem als actieve rem? Dan slijt de remplaat sneller dan bij een vasthoudrem. Ook de interval heeft grote invloed op het slijtageproces van de remplaat. Een juiste dimensionering en correct onderhoud is daarom erg belangrijk.


> Lees meer

Hoe sluit ik een WEG/WattDrive EUSAS elektromotor aan?

Aandrijftechniek, 15 December 2017

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV


De meeste draaistroommotoren zijn vanaf 0,09 kW tot 3 kW standaard uitgevoerd met een wikkeling 230/400 Volt. De laagste spanning -230 V- geeft de spanning aan waarvoor de wikkeling (spoel) is gemaakt.


> Lees meer

Modificeren van elektromotoren

Aandrijftechniek, 30 January 2017

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

Steeds vaker krijgen wij vragen van klanten over het modificeren van elektromotoren.
Natuurlijk volstaan in vele toepassingen de standaard elektromotoren, maar maatwerk is soms wenselijk. Zoals bij deze klant.


> Lees meer

Wat houdt de isolatieklasse van een elektromotor in?

Aandrijftechniek, 18 January 2017

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

De temperatuur binnen een elektromotor kan door verschillende oorzaken stijgen. Denk hierbij aan wisselende belastingen, starten/stoppen, bedrijfs- of omgevingstemperaturen. Om de motor te beschermen tegen deze temperatuurstijging wordt er een isolatie tussen de wikkeling aangebracht. De mate van isolatie voor elektromotoren wordt aangeduid met de letters B, F of H. Met de juiste isolatie zal er geen kortsluiting ontstaan.


> Lees meer

Hoe moet ik een elektromotor aansluiten?

Aandrijftechniek, 11 November 2016

 

In ster of in driehoek?

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

 

Het 3 fase voedingsnet van 400V, krachtstroom, ziet er als volgt uit:
Tussen elk van de fasen (L1, L2, L3) en de nul (N) staat 230 V, dit is de fasespanning. Tussen twee fasen onderling staat 400 V, de lijnspanning. (fig.1.)

 

netspanning 

fig. 1


> Lees meer

De bouwvorm van een elektromotor bepalen

Aandrijftechniek, 7 April 2016

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

Standaard zijn elektromotoren geschikt voor horizontale montage. Daarnaast kun je ze ook in andere posities monteren. In figuur 1 zie je de meest voorkomende bouwvormen. Voor eventueel overige posities en uitvoeringen raadpleeg de fabriekscatalogi. Het opgeven van de bouwvorm is belangrijk voor bijvoorbeeld het plaatsen van een regenkap (b.v. V1) of de posities van de drain plugs in de motorschilden. Tevens is de flens bepaald; B5 voor doorlopende gaten en B14 voor tapgaten.


> Lees meer

Hoe bepaal ik de juiste IP beschermingsgraad van een elektromotor?

Aandrijftechniek, 5 February 2016

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

De IP (Ingress Protection) norm is bedoeld om de aanduiding van beschermingsgraad tegen indringen van stof of vloeistof aan te geven. Dit is nodig om de wikkelingen van de motor te beschermen en daarmee de bedrijfszekerheid van de motor te waarborgen. De norm bestaat uit de letters IP gevolgd door 2 cijfers. In onderstaande tabel zie je de betekenis van het eerste en tweede cijfer.


> Lees meer

Kosten besparen en duurzaam ondernemen? Wij laten u zien dat het kan!

Aandrijftechniek, 29 January 2016

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

Elektrische aandrijfsystemen, zoals pompen, compressoren en ventilatoren, bepalen bijna 60% van alle opgewekte energie. Efficiëntere systemen betekenen winst voor bedrijf én milieu.

Onlangs hebben wij bij een klant alle aandrijvingen mogen doorlichten. Met als resultaat een forse besparing op de energiekosten. Hoe komen wij in de praktijk tot zo’n advies? Dat leggen wij graag voor u uit.


> Lees meer

Hoe de afmetingen van een motor in de IEC norm zijn vastgelegd

Aandrijftechniek, 18 January 2016

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

De belangrijkste maten van een draaistroommotor zijn vast gelegd in de IEC (International Electrotechnical Commission). Daarnaast kennen we ook NEMA motoren volgens Amerikaanse normering. Deze kun je tegenkomen bij bedrijven die machines bouwen voor export naar USA of bij in Amerika ontworpen productiemachines. Voor de rest komen we op de Europese markt NEMA nauwelijks tegen.


> Lees meer

Energieverbruik elektromotoren onderschat of onbekend?

Aandrijftechniek, 2 December 2015

Door Martin Elshof, productmanager aandrijftechniek bij Duursma BV

Elektromotorsystemen bepalen voor ca. 70% het elektriciteitsverbruik in de industrie. Daar is op rendabele wijze 20 tot 30 procent energiebesparing mee te realiseren. Voor industriële gebruikers is optimalisatie van motorsystemen zeer rendabel, u kunt kostenbesparingen realiseren en de concurrentiekracht versterken. Een focus op duurzame aandrijfsystemen biedt u commerciële kansen én de mogelijkheid om u te onderscheiden. Hoe u dat bereikt en voorbeelden uit de praktijk leest u op onze nieuwspagina over 'Het succes van Green Deal Efficiënte Aandrijvingen".


> Lees meer

Wat is het moduul van een tandwiel?

Aandrijftechniek, 5 March 2015

Tandwielen worden aangeduid met een moduul. Dit moduul is de verhouding tussen de steekcirkel en het aantal tanden van een tandwiel. De steekcirkel is de diameter van de cirkel die midden door de tanden loopt. Stel, de steekcirkel is 100mm, het aantal tanden is 20, dan is het moduul 100/20 is 5.


> Lees meer