Pneumatiek: wat is de beste plek voor een snelheidsregelventiel?

Pneumatiek: wat is de beste plek voor een snelheidsregelventiel?

 

 

Snelheidsventielen zijn ventielen die de flow in één stromingsrichting regelen. In de andere richting is er vrije doorstroming van de lucht. Dit zie je hiernaast ook terug in het pneumatisch symbool van een snelheidsregelventiel. Je gebruikt ze om de snelheid van een pneumatische cilinder te regelen. Een smoorventiel regelt de flow beide kanten op. 

Snelheidsregelventielen kun je het beste rechtstreeks op - of zo dicht mogelijk bij - de cilinder plaatsen. Doordat je hiermee het te smoren luchtvolume zo klein mogelijk houdt heb je minder last van veranderingen in snelheid vanwege schommelingen in de cilinderbelasting. Een voorbeeld van dit ventiel zie je op afb. 1.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je door bepaalde redenen - bijvoorbeeld door een gebrek aan inbouwruimte - de snelheidsregelventielen niet op de kunt cilinder monteren. Dan heb je nog een paar andere opties om de snelheid te regelen. Je kunt de snelheidsregelventielen ook plaatsen:

  • op de ontluchtingspoorten van een ventiel. Dit zijn dan regelventielen met een ingebouwde geluiddemper, zie afb. 2. Deze optie is alleen mogelijk bij individueel gemonteerde ventielen. Ventielen op een ventieleiland hebben een gezamenlijke ontluchtingspoort. Als je deze poort zou gaan smoren dan is de kans groot dat dit de werking van alle ventielen nadelig beinvloedt. Niet doen dus. Hou er wel rekening mee dat wanneer je dit bij een 4/2 ventiel toepast, dat je dan in- en uitgaande snelheid van een cilinder niet apart kunt regelen. Deze 4/2 ventielen hebben namelijk maar 1 uitgangspoort. 
  • op de uitgangspoorten van een ventiel. Hiervoor kun je dezelfde snelheidsregelventielen als bij de cilinders gebruiken (afb. 1).
  • in de luchtleiding (afb. 3). Dit kan de luchtslang zijn tussen het ventiel en de cilinder, maar ook in de voedingsleiding voor het ventiel.
 
Duursma_snelheidsregelventielen


Moet ik de ingaande of uitgaande lucht smoren?

Een ander belangrijk punt van aandacht is het verschil tussen het smoren van de ingaande of van de uitgaande lucht. Bij het smoren van de uitgaande lucht zijn snelheidsveranderingen als gevolg van wisselende cilinderbelastingen veel minder groot dan bij het smoren van de ingaande lucht. Als je de ingaande lucht van een cilinder smoort dan is de kans groot dat de cilinder ’stoterig’ zal bewegen omdat de ingangsdruk telkens weer een tegendruk moet overwinnen. Dus wil je ze min mogelijk schommelingen in de snelheid, pas dan uitgangsmoring toe.


In enkele gevallen heb je geen keuze en moet je toch via de ingaande lucht de snelheid regelen. dit is bijvoorbeeld het geval bij de uitgaande slag van een enkel werkende cilinder.
Hou hier dus rekening mee als je snelheidsregelventielen die je rechtstreeks op de cilinder schroeft gaat bestellen (afb. 1). Doordat ze maar één kant op smoren kun je een regelventiel voor uitgaande smoring niet gebruiken voor ingaand smoren.


Lees meer blogs over:

 

 

 

 

Bekijk ons assortiment snelheidsregelventielen