Gelijk een nieuwe aandrijving nodig? Nee, zo kan het ook.

Gelijk een nieuwe aandrijving nodig? Nee, zo kan het ook.

 

 

Bij de afdeling Aandrijftechniek zijn onze mannen de hele dag bezig met het repareren en onderhouden van aandrijvingen. Geen enkele onderhoudsbeurt of reparatie is hetzelfde. Ook nu kwam er een mooie klus binnen op onze vestiging in Veenendaal; een kapotte aandrijving met elektromotor waarbij fasesluiting voor problemen zorgde.

Deze elektromotor is ook nog eens geen alledaags model. Het ging namelijk om een 12-polige uitvoering met een laag toerental van 450 omwentelingen per minuut. Ook was de motor uitgerust met een 24V DC rem, een tachodynamo om het toerental continu in de gaten te houden, een thermische beveiliging om de temperatuur van de wikkelingen te controleren EN een geforceerde koeling. Deze is als extra ventilator in een verlengde waaierkap gemonteerd. De snelheid van de ventilator is constant het volle toerental en deze zorgt er, onafhankelijk van het toerental van de motor, voor dat er ook bij lage toerentallen een goede koeling is.

Maar wat houdt die fasesluiting nou precies in? De elektromotor bestaat uit een reeks van drie wikkelingen (drie fasen) en die mogen onderling natuurlijk geen contact maken. Dit was hier helaas wel het geval, al was dat niet het enige probleem; ook de vertragingskast liep erg ruw. Nadat de aandrijving uit elkaar was gehaald bleek al snel waarom dit zo was. De tandwielen van de motor waren te ver ingesleten en nieuwe tandwielen waren niet meer leverbaar door de leeftijd van de motor.

Wat voor opties zijn er dan?

De klant zou ervoor kunnen kiezen om een nieuwe elektromotor te bestellen. Klinkt logisch, toch? Helaas is deze elektromotor in deze specifieke opstelling niet te krijgen en is hij ook nog eens aardig prijzig. Ook omdat bij deze specifieke klant nog eenzelfde motor geïnstalleerd is en deze als reserve weer terug moet, is het ombouwen van de machines ook geen optie. Gelukkig kon het hier ook anders.

Door het meedenken van onze collega’s in Almelo hebben we het probleem met de vertragingskast opgelost. De tandwielkast is naar hen opgestuurd en zij hebben uit voorraad een volledig nieuwe kast weten samen te bouwen die qua maatvoering een-op-een uitwisselbaar is. Daarna zijn alle onderdelen weer teruggegaan naar Veenendaal, waar de stator schoongemaakt, gestraald en gewikkeld is.

Het wikkelproces ging bij deze motor als volgt:

Stap 1

Dit zijn de doorgeslagen wikkelingen die vervangen moeten worden.

 

Stap 2

Hier zijn de oude wikkelingen verwijderd, is de stator schoon gestraald en voorzien van nieuwe groefisolatie.

 

Stap 3

Hier is de stator voorzien van nieuwe spoelen.

 

Stap 4

De spoelen zijn hier voorzien van scheidingsisolatie en zijn ingebonden.

 

Stap 5

De draden van de spoelen zijn voorzien van een isolatie kous. Ook is de lak verwijderd van de draden om de verbindingen te kunnen solderen.

 

Stap 6

Hier is de 12-polige schakeling gemaakt.

 

Stap 7

Hier zie je de volledig ingebonden schakeling.

 

Stap 8

Zo ziet de stator uit na het impregneren met isolatielak en het uitharden in de oven

 

Stap 9

De elektromotor is weer volledig gemonteerd en voorzien van een nieuwe vertragingskast. Hij staat klaar om proef te draaien.

 

Stap 10

De elektromotor is geheel gespoten met de gewenste kleur lak en is klaar om af te leveren bij de klant.

Wij vonden het een leuk project om aan te werken! 


Lees meer blogs over: