Wat is koudlassen en hoe voorkom ik dit?

Centrale informatie

support phone email

31 (0)55 538 47 47

Home > Blog

Wat is koudlassen en hoe voorkom ik dit?

Bevestigingstechniek, 13 March 2020

 

Wat is koudlassen (vreten)?

Koudlassen is een verschijnsel wat kan optreden bij het - voornamelijk op hoge snelheid - vastdraaien van schroefdraadverbindingen. Het wordt veroorzaakt door een combinatie van druk en wrijving (hoge wrijvingswaarde bij rvs). Je merkt het als tijdens het vastdraaien van een bout de schroefdraad vast komt te zitten in een moer of tapgat. En, als de bout eenmaal vast zit kun je hem meestal niet op de normale manier verwijderen. Dan wordt het slijpen, boren of tappen.

 

Hoe ontstaat koudlassen?

Tijdens het vastdraaien van bevestigingsmaterialen wordt de druk tussen de contactvlakken hoger. Hierdoor ontstaat wrijving en beschadigt het schroefdraadoppervlak van zowel de uit- als inwendige schroefdraad.
Deze beschadigde oppervlakken hechten vervolgens aan elkaar vast. De schroefdraadverbinding loopt vast en in extreme gevallen breekt de bout of schroef zelfs af.

Het materiaal waarvan de bout gemaakt is heeft invloed op de neiging tot vreten. Zachte materialen zijn vaak gevoeliger dan hardere materialen. Koudlassen treedt meestal op bij bevestigingsmiddelen van roestvrij staal, aluminium en titanium.

 

Hoe voorkom ik koudlassen?

  • Aandraaien van schroefdraadverbindingen met een te hoge snelheid is een vaak voorkomende oorzaak van koudlassen. Hoe hoger het toerental, hoe meer wrijving en dus een grotere kans op draadafzetting. Draai de verbinding dus met een lager toerental vast. Dit vermindert vaak het probleem of lost het zelfs helemaal op.
  • Een andere oplossing is om gebruik te maken van smeermiddelen (anti-seize). Meer over dit onderwerp lees je hier: >> Vastlopende verbindingen voorkomen? Zo doe je dit met Loctite Anti-Seize
  • In het geval van rvs bevestigingsmiddelen kun je voor de moer een andere kwaliteit kiezen dan de bout. Dankzij de verschillende hardheden vermindert het vreten. De sterkte van de moer moet echter altijd groter zijn dan van de bout. Bouten van RVS A2-70 kwaliteit worden in dit geval gebruikt in combinatie met moeren van RVS A4-80.
  • Vermijd het gebruik van bevestigingsmiddelen waarvan de schroefdraad is beschadigd. Ook de aanwezigheid van vuil kan de kans op koudlassen vergroten.
  • Gebruik een bout niet om onderdelen samen te trekken of aan te duwen. Doe je dit wel, dan zorgt dit voor extra druk op het schroefdraadoppervlak. Het is beter om de onderdelen vooraf met behulp van klemmen of lijmtangen bij elkaar te brengen.
  • Gebruik bouten met een vooraf aangebrachte coating. Zie ook: >> Stop nu met smeren, start met monteren!

 

Bron: Nord-Lock

 

 


 

Lees ook:

 

>> Wat is het verschil tussen RVS A2 en RVS A4?

 

>> Wat is het verschil tussen fijne en grove (normale) schroefdraad?

 

>> Wat betekent 8.8 op een boutkop?

 

>> Uitwendig schroefdraad herkennen

 

>> Hoe geef ik de juiste lengte van een bout of schroef aan?

 

>> Wat is het aandraaimoment van een bout?

 

>> Altijd de juiste sleutelmaat bij de hand

 

 

Hebben wij je met dit artikel geholpen?

Ja      Nee
0 Reacties