Hoe werkt de instelbare einddemping bij pneumatische cilinders?

Hoe werkt de instelbare einddemping bij pneumatische cilinders?

 

 

De zuiger van een pneumatische cilinder moet aan het einde van de slag opgevangen en afgeremd worden. De meest eenvoudige manier van afremmen is d.m.v. een elastische bufferring (afb. 1). Dit wordt ook wel vaak een vaste einddemping genoemd. Aan het einde van de cilinderslag 'botst' de zuiger tegen de bufferrring en remt daardoor af. Dit type bufferring wordt vaak gebruikt bij kleine cilinderdiameters waarbij het te verplaatsen massa niet zo hoog is. Een nadeel van deze manier is dat je geen controle hebt over de snelheid en impact van de demping. De grotere cilinders zijn vaak voor zien een een pneumatisch regelbare einddemping (afb. 2). Hiermee heb je wel controle over  de snelheid en impact van de demping.

vaste einddemping

(afb. 1)
instelbare einddemping

(afb. 2)
instelbare einddemping

(Afb. 3)

   
Een instelbare pneumatische einddemping vertraagt de snelheid van de zuiger in het laatste gedeelte van de slag. De lengte van de vertraging is afhankelijk van de cilinderdiameter. Een cilinder met een diameter van 50 mm heeft een bufferlengte van ongeveer 20 mm.


Tijdens het grootste deel van de beweging van de zuiger ontsnapt de lucht direct uit de cilinderbuis via de aansluitpoort (fig. 3). Wanneer de zuiger bijna het einde van de slag bereikt, dan wordt deze directe verbinding afgesloten (fig. 4) en moet de resterende lucht via een andere weg ontsnappen. Deze andere weg is een klein kanaaltje die ook de cilinderbuis en de uitgangspoort met elkaar verbinden (fig. 5). Aangezien dit kanaaltje veel dunner is dan de andere route zal het meer tijd kosten om de resterende lucht te laten ontsnappen. Hiermee wordt de zuigersnelheid verlaagd. De flow in dit kanaaltje kun je door een stelschroef met naald regelen (fig. 6). Hiermee kun je dus zelf het effect van de demping regelen.

instelbare einddemping

(afb. 4)
instelbare einddemping

(afb. 5)
instelbare einddemping

(afb. 6)


Cilinders van Festo die voorzien zijn van dit type regelbare einddemping herken je aan de letters ‘PPV’ in de typecodering (voorbeeld: DSBC-63-200-PPV-A). Festo cilinders met een vaste einddemping herken je aan de letter 'P' in de codering (voorbeeld: DSNU-16-50-P-A). Je kunt het type demping ook herkennen aan het pneumatische symbool van de cilinder. Afb. 7 is het symbool van een cilinder met vaste einddemping en afb. 8 is een cilinder met een instelbare einddemping (lees hier meer over pneumatische symbolen). Natuurlijk herken je een cilinder met instelbare einddemping ook aan de regelschroeven op de cilinderkappen. Afb. 9 is het symbool van de zelfinstellende 'PPS' buffering van Festo.

 

(afb. 7)
pneumatische symbool cilinder met instelbare einddemping
(afb. 8)
pneumatische symbool cilinder met zelfregelende einddemping
(afb. 9)

 

 

 

 


Lees meer blogs over:

 

 

 

 

Bekijk ons assortiment pneumatische cilinders